16-12-28 Hoogerheide

28-12-2016 Hoogerheide

Om 7 uur ben ik bij Jan. Iets te laat, omdat ik moest krabben vanwege de vorst. Dan naar Jeanne en samen naar Hoogerheide. Martha staat ook al bij het inschrijven. Om 8 uur op pad.

Het is donker en we zien de pijlen slecht. Na het raadplegen van de topografische kaart weer verder. Na een uur zijn we bij de rust. Gelijk na ons stapt Jan Brosens binnen. Een korte stop en dan weer verder. Dit keer met 5. Het vriest licht, maar in het bos heb je daar niet zoveel last van.

Na nog 10km bos komen we bij Trapke op bij Wouwsche plantage. Daar eet ik mijn boterhammen op en dan weer verder. Ik trek mijn handschoenen weer aan. Het is koud en kil. Na bijna 10km lopen we Hoogerheide weer binnen. En voor half 1 zit de wandeling er op.

Veel gesprekken; van serieus tot geinig en spannend. Het was gezellig en leuk. Naderhand voelen mij benen goed.

DSC03912DSC03913DSC03914

16-12-18 Schilde

18-12-2016 Schilde

Na een uurtje stappen we in Schilde de startruimte binnen. Het is nog rustig. Na inschrijven gaan we op pad. Het is nog donker en de zaklamp van Jan is heel nuttig. Het is mistig en vochtig.

Na de start het bos in. Na een tijdje is de eerste rust bij een kanoclub aan het kanaal Lanaken naar Antwerpen. We gaan het kanaal over en komen terecht in de bossen in de buurt van Ranst en Wommelgem. Bij de tweede rust zien we Martha en Maria en Marcel. Toch bekenden.

We passeren enkele kastelen uit de 16de eeuw. Bij km 20 steken we het kanaal weer over en komen weer bij de kanoclub. Na een stempel lopen we weer terug naar Schilde. Het is nu druk bij de start, want er zijn meer dan 1000 stappers op pad.

In Schilde nog tanken en om 13.45u zijn we weer bij Jan. Vandaag was 22km genoeg. Mijn knie geeft geen problemen.

DSC03907DSC03908DSC03910

16-12-11 Brecht

11-12-2016 Brecht

Jan en ik besluiten naar Brecht te gaan i.p.v. Roosendaal. Een goede keus. Om 7.30u stappen we het startlokaal in. En veel SintJanstappers en Martha en Maria. Na inschrijven snel op pad.

Na bijna 5km rust 1. Die slaan we over. Langs het kanaal naar rust 2. Intussen lopen we samen met Martha cs. Op het punt van vertrek komt Jan Brosens binnenstappen. Wij vertrekken en na een km loopt Jan bij ons. Er ontstaan gezellige gesprekken.

En er wordt genoten van de omgeving. Mooie hoeven als de Broeigans en natuur als de Kooldries. De laatste rust loopt Martha door en ik ga met Jan en Jan naar de finish. Voor we afscheid nemen een lekkere Westmalle en dan op huis aan.

Mijn hiel voelt goed, net als de knie. Mijn been voelt wat stijf. Te weinig om mijn goede gevoel te storen.

DSC03901DSC03902DSC03903DSC03904DSC03905

16-12-04 Poppel

04-12-2016 Poppel

Het is half 6 als ik naast mijn bed sta. Buiten vriest het licht en is het nog donker. Toch met Jan en Jeanne op pad naar Poppel voor de wandeling met de mooie naam Mieke Pap.

Net na half 8 vertrekken we. Mutsen en handschoenen aan in het donker. We lopen Poppel uit en langzaam wordt het licht. Het bos krijgt kleur en wordt zichtbaar. We lopen richting Goirle. Na bijna 7km smaakt de koffie. We zijn bij de eersten. Een ronde van 7km langs de Poppelsche Leij. Een snelstromende beek door mooie bossen. Als we bij de eerste stop weer terugkomen, is het druk. We lopen door. Net voor vertrek nog een kort gesprek met Loes. Dan weer de bossen in. We lopen ook een stuk Grenslandpad. Ik herken kapellen en boerderijen. Na ruim 20km eet ik brood bij de chocomel. Ik was er aan toe.

Dan de laatste ruime 8km naar de start. Ik merk, dat ik op nieuwe schoenen loop. Die wringen wat. Om 1 uur zijn we er. Nu zit de zaal vol. Snel een stempel en terug naar huis. Na een kom koffie bij Jan en Corrie in bad. Een goedbedstede zondag.

DSC03891DSC03892DSC03893DSC03894

16-11-24 Wortel

24-11-2016 Wortel

Net voor half 7 belt Jan, dat hij niet meegaat naar Wortel. Jan ziek, een unicum. Ik haal Lisa, Toon en Jeanne op en samen rijden we naar Wortel. Net na 8 uur gaan we op pad voor 22km. Het is droog en niet te koud. Prima wandelweer.

Eerst een stuk van ruim 8 km. Een stuk langs de strafkolonie en dan richting Hoogstraten. Na 1,5 uur zijn we weer bij de start voor wat drinken en eten. Daarna een stuk van 8km door de bossen van de kolonie. Je kunt duidelijk zien, dat de bossen aangelegd zijn. Lange lanen met bomen erlangs. De rust is in een schuur bij de strafkolonie. Het laatste stuk is iets meer dan 6km. Langs de gevangenis, door het bos en dan weer wortel in. Het is nu druk in de startzaal.

Meerderen vragen me om Jan beterschap te wensen. E
én heeft zelfs de genezende tip: rammenas met honing. Misschien helpt ook schrobbelèr.

Om 13uur zijn we weer in Etten-Leur.

DSC03810DSC03812DSC03813

16-11-20 Etten-Leur

20-11-2016 Etten-Leur

Vandaag een thuiswedstrijd. Een snerttocht bij De Losse Feeter. De weersverwachtingen zijn slecht. Het zal regenen en heel hard waaien. Ik ben op het ergste voorbereid. Tegen half 9 sta in de Wipakker. Druk is het niet. Jan is er wel.

Tegen 9 uur gaan we op pad.Via de Van Berchemlaan en het Hooghuis naar de trap bij de Praxis. We lopen dan samen met Adrie. Gezellig en spitse gesprekken. Eerst stempelen bij de kaasboerderij en dan naar Liesbosch. We nemen een chocomel en eten wat. Adrie loopt door.

Na de rust via de Sprundelsebaan en Rith en Vuchtschoot naar de Kleine meren. Wat drinken en enkele leuke gesprekken met Sanne en haar ouders. Als we weggaan lopen Jeanne, haar broer Toon en Lisa en nog een wandelaar met ons verder.

Via de Pater Taksweg naar een graspad langs de Turfvaart. De wind staat op kop en Lisa wordt bijna weggeblazen. Dan de Pannenhoef in. Via de Zwarte schuur naar de Wildert voor een nieuwe stop. Jan en ik gaan samen verder. De rest wil nog even rusten.

Net na half 3 zijn we er. Iets meer dan 5 uur gelopen over 30km. Goed toch?

Omdat de auto niet start, bel ik Renault service en die komt na 1,5 uur. Ik baal, maar ben wel blij met de hulp.

16-11-19 Putte

19-11-2016 Putte

We halen Jeanne op en gaan op pad naar Putte om te wandelen en sinterklaas te zien. Om 8.15u gaan we op pad. Het is nog fris, maar wel droog.

We steken de N-weg over en gaan Ravenshof. Dit is een groot huis uit vroeger tijden. Iemand noemde het een hof van plaisantie. Bij een uitspanning rust en wat eten. Verder naar de volgende rust richting Ossendrecht.

We krijgen pepernoten van Sint en Piet. Na de rust weer richting Hazeduinen. Het bos is nat. Vaak moeten we langs de rand van een waterplas. Die 5km duren wel erg lang. Het laatste stuk is 7km en die gaan erg vlot. Ik denk, dat ze de afstanden omgewisseld hebben.

Daarna stempelen en naar huis.

DSC03801DSC03802DSC03804DSC03805DSC03807

16-11-13 Tilburg

13-11-2016 Tilburg 22km

Omdat de A58 richting Breda afgesloten is, rijden we via A17 en 59 naar Boerke Mutsaers in Tilburg. Net na 9uur zijn we er. Kort na inschrijven gaan we op pad.

Het spoor onderdoor, rechtsaf en het bos in. Na een tijd lopen we de Reeshof in. Aan de andere kant de Reeshof weer uit en via het platteland richting Hulten. Onderweg lopen we langs een hertenboerderij. In Hulten is er een rust bij een manege. Chocomel en 2 broodjes. Het smaakt best. Na het eten weer op pad.

Snel lopen we weer in het bos. Heel veel blaadjes die glad zijn. Langs een beek, door een paardenwei en nog meer bos. Een 4km voor het eind steken we de oude weg Breda-Tilburg over. Dan weer het bos in. Via de universiteit gaan we weer naar de finish. Afstempelen en weer naar Etten-Leur. Dit weekend weer genoeg gewandeld.

16-11-12 Steenbergen

12 november 2016 Steenbergen

Net na half 8 stappen Jan en ik de kantine binnen van wandelvereniging De Blaar in Steenbergen. Elly is er al. Na een koffie en inschrijven gaan we op pad. Het is droog en koud. Het vriest licht. Gelukkig waait het niet hard.

Na vertrek lopen we via de haven Steenbergen uit. Ik wijs Marcel op het aquaduct. Dan de A4 over en het polderland in. Een lang stuk over een graspad langs de Steenbergsche vliet. Na ruim 8km de eerste rust in De Heen.

Daarna verder naar de sluizen. We moeten 11 minuten wachten voor we de sluis over kunnen. Een boot passeert niet. Sommige dingen zijn zo en kun je niet veranderen. We klimmen een trap op en moeten nog even wachten. Dan kunnen we de sluis over en gaan aan de andere kant van de rivier weer richting Steenbergen. 9 km dijk verder komen we bij rust 2 in Boompjesdijk. Ik eet mijn brood en opgewarmd gaan we weer verder. Na een heel stuk polder komen we aan de weg van Dinteloord naar Steenbergen. We lopen richting Steenbergen, gaan de A4 weer over en lopen via de Molenweg weer naar de start. We nemen afscheid van Elly en gaan na stempelen naar huis.

De koffie bij Jan en Corrie smaakt. Na de boodschappen lekker naar huis.

DSC03793DSC03794DSC03795DSC03797DSC03798DSC03799

16-11-06 Waalwijk

6 november 2016 Waalwijk

In Waalwijk is nr.1 van de winterserie. Een prima benaming, want het is koud en erg nat. Er loopt 250 man en maar 25 op de 25km. 4 Ervan zijn, Jan, Jan, Jeanne en ik. We gaan voortvarend van start.

Eerst via de winkelboulevard Waalwijk uit. Dan langs het sportpark en we staan in het bos. Driesprongen, viersprongen enz. Na 5km zijn we bij de eerste wagenrust. Dan via veel bospaden komen we bij km 12 in Loon op Zand. In een caf
é drinken we een chocomel en eten wat. Dan Loon op Zand weer uit. Aan het dorpseind gaan we het bos weer in en komen op het open deel van de Loonse duinen. Altijd een schitterend gezicht. Daarna een wagenrust en de laatste 5 km naar de finish.

Als we wegrijden, regent het weer. Ik heb wat last van rug, maar kijk toch met plezier terug op deze wandeling. Bij Jan en Corrie nog een koffie, Jeanne weer afzetten en naar huis in bad.