16-08-20 Breda

20 augustus 2016 Breda

Net na 8 uur is Jan bij mij en snel rijden we naar buurthuis de Mockenboom in Breda. Daar treffen we Jan Brok en samen gaan we op pad om 30km te wandelen. Het was weer even geleden, dat we met zijn drie
ën gewandeld hebben.

Om 9uur mogen we weg. Na de start richting Montenspark. Een heel mooie wijk. Dan het Mastbos in en langs de Aa of Weerijs lopend de stad uit. Na ruim 6,5km een rust in Effen. Na de koffie via de Sintelweg en Hazardweg naar de 2de stop bij camping Liesbosch. Wat eten en weer verder.

Via het Bouwluststraatje naar de Vloeiweide en dan door Vuchtschoot weer naar Effen. We zijn weer bij de eerste rust. Na wat fris gaan we verder. Dit keer over het viaduct weer het Mastbos in. Daar lopen we de resterende km's en eindigen dan bij de start.

Het was een leuke wandeling. Gezellig bijgekletst en vlot gelopen. Goed weer en droog.

16-08-17 Numansdorp

17 augustus 2016 Numansdorp

Om 8.15u ben ik bij Jan. Na een koffie vertrekken we naar Numansdorp. We gaan vandaag aan een groepswandeling meedoen van SOP. Het wordt 28km van Numansdorp naar het eiland Tiengemeten. Het weer is super.

Bij de startlocatie verzamelt een groep van 70 wandelaar. Ik ken er maar weinig van. Om 10uur precies vertrekken we. Een klein stukje naar het zuiden en dan paralel aan het water richting Nieuwendijk. Het tempo is lekker. Af en toe een leuk gesprek met een groepsgenoot. Net voor 12uur zijn we bij de pont.

Met de pont het water over en dan op pad naar het café-restaurant. Na een ruim half uurtje zijn we er. De koffie is goed en het brood smaakte lekker. Net na 13 uur gaan we weer op pad, want de pont gaat net na 14uur. We steken over en gaan weer terug.
Eerst een stuk over dezelfde weg terug, dan linksaf en rechtsaf. Na een uur zijn we bij de kerk in Zuid-Beijerland. We krijgen een flesje drinken. Na een korte stop gaan we weer verder. Om 16.30u zijn we weer bij be start. We stappen in de auto en rijden naar huis.
Terugkijken op een mooie wandeling. Geen spierpijn of andere pijntjes.

========================================================

Hoogtepunt van de dag was natuurlijk het eiland Tiengemeten. Enkele info over het eiland vind je hieronder.
Tiengemeten is in het begin een zandplaat. Na een tijd werden delen ingepolderd. Mensen verdienden hun brood met landbouw. De opbrengsten waren niet groot. Toen er echter besloten werd, dat het een natuurgebied zou worden, wilden de boeren hun paradijselijke omgeving niet afstaan.
Toch wordt het eiland een natuurgebied. Het wordt opgenomen in de ecologische hoofdstructuur en Natuurmonumenten gaat zorgen voor het beheer. In 1994 gebeurt dit.
In 2007 verlaat de laatste boer het eiland. Op het eiland vind je drie wandelroutes en een exporuimte van Natuurmonumenten in de Marguarithehoeve. Met een pont vaar je er naar toe.. Aan de oostkant is een café-restaurant
In een andere boerderij zit een pannenkoekenrestaurant. In de schuur van de Helenehoeve is het Landbouwmuseum gevestigd. Daarnaast is in 2009 een museum geopend met werk van Rien Poortvliet.
De populariteit van Tiengemeten als natuur- en recreatiegebied groeit. In 2008 trok het eiland 20.000 bezoekers, in 2010 waren het er ruim 30.000 en in 2013 bijna 50.000. Op zomerse dagen is er veel aanloop.
De oppervlakte van het eiland is 10,5 km2 en er wonen 11 mensen.

DSC03136DSC03140DSC03143DSC03148

16-08-14 Wechelderzande

14 augustus 2016 Wechelderzande

Jan is om 6 uur bij mij en tegen 7 uur stappen we het startlokaal in Wechelderzande binnen. Inschrijven, koffie en op pad. Al snel lopen we het dorp uit en gaan we het bos in. En daar blijven we bijna de hele 33km. Eerst een stuk van bijna 8 en dan van ruim 5km. De koffie smaakt prima.

Door natuurgebieden (met een leuke naam) en dan de weg over naar Lille. Ook daar weer bos is. Na een paar stops gaan we de autoweg weer over en dan wordt het drukker op de route. De laatste rust is er amper plaats om te zitten. We lopen naar de finish en we na enkele tankbeurten gaan we naar huis terug.

Het weer is prima, ondanks wat regen. Ik kan merken, dat ik weinig loop, want ik ben aan het eind wat stijf.

Thuis in bad is de stijfheid zo weg.

16-08-07 Zandhoven

7 augustus 2016 Zandhoven

Om 6 uur stap ik uit bed om weer te gaan wandelen. Na de 4daagse heb ik amper meer gelopen en ik ben benieuwd hoe het gaat. Om 7 uur ben ik bij Jan en we rijden naar Zandhoven. Er is niets dichterbij. Net na 8 uur zijn we er en tegen 8.30u gaan we op pad.

Het weer is prima en we starten in korte broek en bloes. De naam van de wandeling is kastelenroute en ik verwacht dan zeker twee kastelen te zien.

Eerst een stuk naar Massenhoven. Na een koffie en thee weer verder. Cees en Coby vertrekken samen met ons en het is leuk om bij te praten. De rust op 11km slaan we over. Verder door het bos naar een stop op 17km. De cola smaakt prima en mijn brood ook.

Na de rust een kort lusje naar de rust en dan naar het eind. We lopen een tijd samen met een echtpaar uit de buurt van Sint-Niklaas. Gezellig kletsend gaan we naar de finish. Net na 13u stap ik binnen en na een stempel en een sticker weer naar huis.

Bij het uitstappen voel ik me wat stijf. Je merkt het als je een paar weken niet gelopen hebt.

Onderweg mooie kastelen gezien. En een boerderij.