180930-Brasschaat

30-9-2018 Brasschaat 28km

Tegen 7 uur Jan en om 7 uur Jeanne. Samen op weg naar Brasschaat voor de parkentocht. Ik heb deze wandeling al meerdere keren gelopen. Het is koud. Zo'n graad of 2. Na een koffie op pad voor 28 ipv 30km.

In het begin even zoeken, want de pijlen hangen verschillend en zijn verschillend. Eerst een stuk van 6,9 en dan van 5km. We lopen een tijdje op met twee vrouwen uit Rucphen en Sint Willebrord. We hebben veel raakvlakken.

Dan weer een stuk van bijna 7 en een extraatje langs bos en fort van 8km. Tegen half 2 zijn we weer terug.

De temperatuur is nu 16 graden en de zon schijnt. Lekker om hier te lopen. Naar Jeanne en Jan. Na een koffie afscheid en weer naar huis. Een mooie tocht met goed gezelschap.

P1020778P1020779P1020780P1020781

180926-Nieuwmoer

26-9-2018 Nieuwmoer 25km

Ik had nog nooit van Hanneke Wiewau gehoord en toch ging ik er naar toe. Om 8 uur vertrokken en net na 8.40u een pad ingereden, dat me bij de start van een wandeling bracht van de St-Jansstappers. Het worden er 36 en daar gaan we mee op pad.

Eerst door het territorium van Wiewau. Veel overstaphekjes en smalle paadjes en nat gras. Een mooie wereld die je schoenen nat maakt. Tenslotte komen we bij de rust in Achtmaal.

Het tweede deel gaat naar de Moeren, de Buische hei en het landgoed van Roland-Holst. Mooie bospaden, een jacht/thee-koepel, draaihekjes. Alles wat een boswandeling mooi maakt. Dan weer terug naar Achtmaal voor de rust.

Tot slot weer terug naar Nieuwmoer door het territorium van Wiewau. De zon schijnt uitbundig en de stemming is opperbest. Iedereen is tevreden met de wandeling en gaat weer huiswaarts.

P1020767P1020769P1020770P1020771P1020772

180922-Amsterdam

22-9 Amsterdam 42km

’S morgens om 6.45u in de trein en net na 8 uur starten op de Dam in Amsterdam. Niet de eerste keer en ook niet de laatste keer. Dam tot Dam is een mooie wandeling. Zeker het stuk naar Durgerdam en Ransdorp. Na 22km komen we op het traject van de 27km. In het begin is het nog rustig, maar het wordt hoe langer hoe drukker.

In Amsterdam kom ik Lucy tegen, een goede bekende van de eiland5daagse van 8 jaar geleden. Even kletsen en zij gaat na een knuffel naar links en wij naar rechts. Over het fietspad naar Durgerdam, een schitterend plaatsje met houten huizen en een volle haven. Verder over de dijk langs het IJselmeer. Na een grote boog rond een meer gaan we richting Ransdorp. In een café drinken we koffie. Even een blik in de kerk en dan weer naar Schellingwoude.

Voor het IJ staan twee Engelssprekende vrouwen voor een bord. Ze willen naar Volendam. We leggen de knooppunten uit en ik schrijf de eerste 7 op de hand. Verder naar Schellingwoude en Nieuwendam. Bij km 27 bereiken we stop Barkpad. Bij de rust enkele bekende uit Zeeland.

Verder naar stop Molenwijk. Stempelen en verder. We moeten dan nog 9,5km en hebben een uur en 40 minuten. We willen om 4 uur bij de finish zijn. Onderweg wordt Jan 63 en is wiskundeleraar geworden. Doorlopen geblazen. Het loopt vlot. Bij 36,5km hebben we nog 58minuten. Door Zaandam naar het park van de finish. We hebben nog 1 minuut over.

Een medaille, een stempel in het wandelboekje en dan naar de bus. Om 16.31u zitten we in de trein en net na 18uur zijn we in Etten-Leur. Jan naar zijn bbq en ik naar Ping.

Een prima dag. Goed weer, lekker gelopen.

P1020760P1020761P1020762P1020763P1020764P1020765P1020766

180918-Lichtaart

18-9 Westmalle 30km

Om 6.15uur ben ik bij Jan en dan naar Lichtaart. Ondanks een afspraak 's middags 30Km. Even na 7.15 stappen we binnen bij de startlocatie. De rit schoot niet op. Tot Turnhout veel km's achter een langzame vrachtwagen. Turnhout ligt niet aan E-wegen en Lichtaart ligt daar nog 15km onder. Een ruim uur. Het is nog rustig. Na de koffie snel op pad, want we moeten op tijd terug zijn.

Eerst een lus van 10km. Heel veel bos. We lopen ook over een tunnel heen. Die was eerst niet herkenbaar door het bos wat er op staat.

Dan een stuk richting Herenthals. Veel bos met klimmen en dalen. We lopen lekker door. In een schuur wat eten en drinken en dan een lus van 8km. De wereld is rustig. Er is weinig verkeer. Wel in een bos een ger, een Mongoolse woning. En een leuke herinnering.

Na de lus gaan we naar de start toe. Om 13.45u zitten we weer in de auto. Het schiet weer niet op. Victor brengt mijn kleding naar Jan en Corrie. Na wat drinken ga ik naar ASC.

P1020701P1020702P1020703

180916-Westmalle

16-9 Westmalle 30km

Om 6.30uur ben ik bij Jan en dan naar Westmalle. 30Km op mijn nieuwe schoenen. Toch benieuwd. Even na 7 stappen we binnen bij de startlocatie binnen. Het is nog rustig. Bij de koffie komt Martha binnen. Een knuffel en even terugkijken op de 4daagse van de IJzer. Tegen half 8 op pad.

Lus 1 is bijna 6km en loopt door Westmalle. Parken, tuinen, achterpaadjes enz. Een goede indruk van deze wereldplaats.

Lus 2 gaat Westmalle uit. Mooie dreven en bospaden. Een toren die er oud uitziet, maar geen kasteel. De 7,6km gaan vlot en enthousiast gaan we door met lus 3 en 4, samen goed voor ruim 17km.

Het is intussen warm geworden en de fleece gaat uit. Eerst naar Oostmalle via mooie bospaden. Dan een rust met chocomel. Lus 4 gaat het bos in. Een schitterend stuk natuur. Ruim 5km mooie bospaden en landwegen en een schitterend kasteel.

Dan terug naar de start. Onderweg komen we nog familie van Herman van Bavel tegen. Een leuk gesprek over de dodentocht. Nieuwe leden voor de SJS?

Voor 14 uur thuis en een fijn gevoel. Lekker gelopen.

P1020694P1020695P1020696P1020697P1020698P1020699P1020700

180913-Wildert

13-9 Wildert 18km

Om 9 uur vertrek ik voor mijn lus van 12km in de kern van Wildert, net onder Essen. Ik loop voor het eerst op mijn nieuwe schoenen en ben benieuwd hoe ze voelen.

Wildert uit, dan de Wildertse duintjes en de koffie bij een tennishal. Onderweg een ruim telefoongesprek met mijn zus.

Ik ga na de koffie samen met enkele Sintjansstappers verder. Gezellig keuvelend naar de start in Wildert. Daarna nog een lus van 6km en het zit er weer op. Een ruim uur in het zonnetje gelopen. Het leven kan veel beroerder.

Ik bedank mijn medelopers en ga weer op huis aan. Mijn nieuwe schoenen lopen lekker.

180910-Horendonk

10-9 Horendonk 18km

Om 7.15uur vertrekken Jan en ik naar Horendonk om bij de SJS een wandeling te maken van 18km. De stijfheid uit de benen lopen na de 80 van de Langstraat. En op sandalen, want mijn voeten zijn nog steeds gevoelig.

Bij het vertrek een soort thuisgevoel. Je kent bijna iedereen en een gesprek is licht begonnen.

Dan op pad voor 12km. Eerst richting Schijf, dan langs Klaveren Vrouwke en Visdonk naar Gerda's hoeve. Daar een rust. Dan via de grens terug naar de start. Lus 2 gaat naar het zuiden. Over veldwegen langs boerenbedrijven en landerijen. Tegen 12uur zijn we weer terug en dan snel op huis aan.

P1020666P1020667P1020668P1020669

180906-Essen

06-09 Essen 4daagse SJS 18km

De 80 van de Langstraat komt eraan en om nog even wat kilometers te pakken toch maar gaan wandelen in Essen. 18km vanuit de Stationsstraat in Essen. Om half 9 ben ik er na een koffie op pad. Ik loop vandaag op sandalen, want ik wil proberen hoe dat bevalt.

Ik loop eerst een lus van 6km. Eerst een stuk om te laten zien hoe groen Essen is. Dan de bebouwde kom uit en met een lus weer naar achter het treinstation. Daar moet ik even zoeken naar de route, want er liggen zakken bouwmateriaal op de pad en er staan busjes voor de pijl. Ik vind de route weer en wandel langs de rand van Essen, langs de quarantainestallen, door een buitenwijk weer naar de start.

Na een korte stop weer op pad voor de lus van 12km. Nu richting Nieuwmoer. Door bos en over stille landwegen kom ik bij de rust in Nieuwmoer. Even stempelen en weer verder. Dan weer terug naar de start. Net na 12uur ben ik terug. De auto in en naar huis.

Het sandalenproject is geslaagd. Geen pijntjes en goed gelopen. Je weet nooit waar het goed voor is.

P1020651P1020652P1020653P1020654

180903-Hamburg

03-09 Hamburg 18km

Langs de oever van de Elbe

Om half 9 vertrek ik voor een wandeling in Hamburg. Even warmlopen voor de Kennedymars van komend weekend. Ik vertrek bij de Singapurstrasse en ga westwaarts langs de Elbe.

Eerst richting Elbphilhamonie en dan bij Baumwall de Hafencity uit. Het is rustig, want de toeristen zijn er nog niet.

Eerst naar Landungsbr
ücke, de kade voor emigranten en immigranten. Bij de vismarkt is geen vis, want die is er op zondag. Ook bij het cruisecenter Altona is het stil. Na de museumhaven verdwijnt de stad uit beeld.

Een wandelpad langs de Elbe. Soms loop je langs mooie huizen, loop je langs een mooie steen uit een ijstijd, raak je een park. Aan de overkant van het water de Airbusfabriek, Na bijna 3 uur rechtsaf naar de S-bahn in Blankenese. Ik ben mooi op tijd om met Paul te eten.

P1020645P1020646P1020647P1020648P1020650

180829-Horendonk

29-8 Horendonk 25km

Geen regen maar corso

Om 9 uur vertrekken 37 SintJansstappers voor een woensdagwandeling richting Schijf om daar een corsowagen te bekijken. De weersverwachtingen zijn niet super, maar we gaan toch goedgemutst op pad.

Na een kort stukje langs de baan gaan we het bos in. De wandelgroep verandert in een verzameling mensen die gezellig keuvelend hun kilometers weg gaan stappen. Door veel bossen gaan we richting Schijf.

Buurtschap Schijf is al bijna klaar met de corsowagen over de Yeti. Na een rondleiding door de tent (4 verdiepingen hoog) drinken we koffie en eten wat.

Verder op pad richting Pannenhuske. Door de Moeren en over de Buische hei. Genieten van het landschap. Bij het Pannenhuske een ruime stop. Mijn Westmalle smaakt prima.

En dan terug naar Horendonk. Na aankomst ga je naar huis of naar de Arabier. Een geslaagde tocht.