230329-SJS-Roosendaal

29-3               SJS- Rucphense bossen    25km

Ik ben net na half 9 bij de Lodge in de Rozenvendreef in Roosendaal. Het is nog niet druk. Tegen 9 uur is de groep gegroeid tot 45 wandelaars. Het weer is prima en iedereen heeft er zin in.
De wandeling bestaat uit 3 delen. Deel 1 voert ons naar de Hoge Dries in Schijf. Van bospad naar bospad. Soms door een mountainbike-pad. We lopen ook langs het Rozenven, souvenir uit mijn jeugd. Dan lopen we het bos uit en zien in de verte de kerk van Schijf. Een korte tijd later doen we ons best om allemaal een stoel te krijgen. De koffie smaakt prima, zowel door de smaak en de prijs.

We moeten weer op pad zijn voor de KBO komt. Langs de 2 kerken van Schijf en dan weer snel het bos in. In de groep wordt er veel gepraat. Ervaringen over wandelingen, wereldproblemen en persoonlijke dingen. Het voelt prima om bij zo’n groep te horen. Het stuk over de heide is mooi. Tegen 13 uur zijn we in het centrum van Rucphen. Agora is een splinternieuw wijkgebouw. Als wij er zijn, is de zaak gelijk vol. Behalve koffie wordt er ook iets anders gedronken. Agora betekent plein of marktplaats. Waar de Grieken toch goed voor zijn.

Na een goede rust gaan we weer op pad. Door een nieuwe wijk lopen we het dorp uit en gaan het bos weer in. We lopen langs een grote camping met heel er grote chaletwoningen. Even later is het bos op en lopen we richting het eind van de wandeling. De T-lodge is gesloten voor ons. Er is een besloten feest.

Dan nog even naar het T-huisje. Na een drankje wordt er afscheid genomen. Deze wandeldag is dan al veranderd in een mooie herinnering om op terug te kijken.

DSC00063DSC00064DSC00065DSC00067DSC00068

230326-Meerle

26-3               Meerle          grenswandeling     18km

Even voor half 8 stap ik de startruimte in Meerle binnen. Er zijn dan alleen Nederlanders. Apart. Inschrijven en een bak koffie en dan met Jan Brosens en Ockens op pad.

Het regent al bij de start. Hopen, dat het met de blubber meevalt. De route gaat over landwegen en door stukjes bos. Soms een beetje blubber. Bij de rust komen we Sanne tegen. Ze reserveert haar deeltaxi en vertrekt weer. Wij drinken eerst.

We gaan de regen weer in. De paden zijn zompig. Mijn nieuwe schoenen krijgen een vuurdoop. Ze zijn meteen onder de modder. Alle sloten staan vol water. We lopen eerst richting Ulicoten en dan richting Meerle. We komen ook langs het steenfabriek. Het stuk over de heide is schitterend. Je moet wel uitkijken om niet uit te glijden.

Tegen half 12 zijn we weer terug. Dat valt me mee, want ik had geen idee van mijn tempo. In 3,5 uur 18km valt me alleszins mee.

DSC00044DSC00045DSC00046

230325-Merksplas

25-3-23         Merksplas    2daagse        25km

Gisteren 14km gewandeld om te controleren of mijn pijnlijke knie van Manneke Pis voldoende hersteld was voor de wandeling van vandaag. Gelukkig wel.

Om 6.45u naar Wortel en daarna naar Merksplas. De start ligt in de middle of no where. De auto moet aan de weg blijven staan, want de parkeerruimte in het gras was te nat.

Als we tegen half 8 op pad gaan, regent het. Redelijk tot hard. Je bent blij, dat je het bos in kunt, want dan regent het minder hard. Na 6km zijn we weer bij de start. Even binnen kijken en weer verder.

Het volgende doel is Wortel-Kolonie. Na 11km zijn we er. Daar smaakt de soep prima en dan is het wat minder koud, als je weer de regen in moet. We gaan weer een lus Kolonie maken. Veel bospad en bosranden en landwegen. Het waait erg hard en het voelt niet lekker.

Weer een lus Kolonie. Vanaf half 11 wordt het droger. Soms zelfs een flauw zonnetje. De wind blijft echter Bij de rust even binnenkijken en weer verder. Als we een stuk aan het lopen zijn, merken we, dat we richting het eind lopen. We zijn een lus vergeten. Nu geen 30 maar 25km. We gaan niet terug.

Binnen is het erg druk. Ik een mijn boterham in Wortel op. Daarna weer terug naar huis en een voorstelling in de Nobelaer. Casta diva klinkt fantastisch.

230318-Manneken Pis

18-3-2023    Manneken Pis         Brussel – Geraardsbergen          50km

Om half 4 sta ik naast mijn bed. Snel aankleden, wat eten en laatste rugzakcontrole. Om 4.15u stapt Liza in de auto en halen we Jeanne en Stan op. Dan naar Antwerpen-Berchem. We vinden wel het station, maar de ingang van de parkeergarage niet. Na een kwartier toch wel. Een mevrouw van de NMBS wijst ons de weer naar spoor 9. Om 5.45u de trein in naar Brussel.

Op Brussel-Centraal zijn we niet de enigen. Meer dan 1000 wandelaars doen mee aan deze tocht. Net buiten het station krijgen we onze startkaart. En dan op pad.

De eerste 11 km lopen we door de stad. Veel asfalt en soms een parkje. We lopen langs het kanaal naar de eerste rust. Na water en chocomel gaan we verder. De volgende stop is in Schepdaal, 9km verder. Het landschap klimt en daalt. Op de laagste stukken is het een blubberpad. Balanceren en zwaar lopen. Soms wel 500m lang. De rest zijn veld- en landwegen.

Na de rust 8km naar de middagsrust in OLV Lombeek. Ik eet een soep en een boterham. Het smaakt prima. Ik besluit om verder te lopen. 8km verder komen we aan in Denderwindeke. Het stuk door het Neigembos was formidabel. Wel worden de klims langer en zwaarder. We komen in de Vlaamse Ardennen.

Na de Bosberg en Waarbeke is het nog 9,6 km. We lopen stevig door, want we willen op tijd aan het eind zijn. De rust op 3km van het einde slaan we over.

Om 6u staan we aan Manneken Pis. Na wat foto’s nog 500m naar de finish. Daar krijgen we stempels en een hamburger. Dan weer op reis naar huis. De trein naar Brussel en Berchem en dan met de auto naar Etten-Leur.

Net na 11uur weer thuis. Een glas wijn en even rust en dan naar bed. Ik ben doodmoe en slaap fantastisch.

DSC00031DSC00033DSC00034DSC00035DSC00036DSC00038DSC00039IMG_0466

230312-Etten-Leur

12-3-2023    Feeterwandeling    Etten-Leur    30km

Ik ga te voet naar de Linde. Met de auto? Dat kun je niet maken. Tegen half 8 ben ik er. Inschrijven en een koffie drinken met Jan. Intussen komt onze groep binnen: Jeanne, Stan, Annie, Piet. Om 8 uur gaan we op pad. Er is amper iemand die de 30km stapt.

Deel 1 gaat via de Gezellelaan, Rijsbergseweg naar rust 1: de Santspuy. We gaan niet aan, maar lopen verder. Via de Bremberg en Hoogstraat gaan we een nieuw natuurgebied in. Het natuurgebied is wel erg nat. Gelukkig blijven mijn sokken droog.

Dan een lang stuk langs de Hilsebaan, bij de A16 naar links, terug naar Liesbosch en rust in het gemeenschapshuis. Een cola drinken, want ik heb dorst. Piet trakteert op een koek. Weer gevoed op pad.

Het fietstunneltje staat onder water en bij de tunnel van de Moerdijkse postbaan gaan we naar de Nieuwe dreef in het Liesbosch. Bij de Leursebaan verlaten we het bos en gaan richting Verloren hoek.

De 30 krijgt een extra lus richting maïsdoolhof. Daar maken we een rust. De rust in de molen zullen we overslaan. Via de Hooglaarseweg en een nat natuurpad komen we bij de Zwartenbergse molen. Dan naar de molen op de Geerkade. Na een korte stop op weg naar de finish.

Uitschrijven, stempelen, wat drinken en bijkletsen. Daarna te voet naar huis. Ik heb bijna 34km gewandeld. Een goede training voor 18-3

Thuis een ruim uur slapen, want ’s avonds nog naar de Nobelaer.