24-4 Etten-Leur — Cahors

Half 4 is vroeg. Opstaan, wassen, aankleden, koffie. Rituelen camoufleren de spanning en de onzekerheid. Om half 5 vertrekken we. Victor brengt me naar Antwerpen-Berchem. Na een korte zoektocht hoe het station in te komen, stap ik in de trein naar Brussel-Midi. Een koffie en een saucijzenbroodje later om 7.10u in de trein naar Paris-Nord. De verhuis naar Paris-Montparnasse gaat vlot. De trein weer in en na wat uren slapen en lezen, stap ik uit in Cahors.

Om 15.15u ben ik er. IK ben blij. De zon schijnt. Een selfie van de Pont Vanlentre en één van ik met glas Malbec. Daarna haal ik een stempel in de kathedraal. Die komt in mijn credential naast de laatste stempel van vorig jaar te staan.

Het relais des Jacobins is vlakbij. Ik meld me aan. Het is schoon en eenvoudig. Wassen, scheren en douchen. We komen in het ritme. Wat boodschappen doen en schrijven. Om 18.15u ga ik naar de kerk en woon de mis bij. Daarna eten en de route voorbereiden. Aan tafel zitten 14 Fransen. Ze praten te vlug om de conversatie te kunnen volgen.

P1050036P1050037P1050040P1050041

25-4 Cahors — Montcuq — 30km

Om 6.30u sta ik naast mijn bed. Wassen en geurtjes en rugzak klaarmaken. De angst voor bedwantsen is groot. Eerst eten en om 7.45u start mijn eerste wandeldag. Na een ruime km ben ik op de Pont Valentre. Het regent en het is warm; een dilemma. Gamaschen en jack aan.

De brug over en de klim begint. Bovenaan een laatste foto van Cahors en de stad ligt achter me. Op weg naar Les Mathieux. De weg is goed aangegeven. Toch schiet het niet op voor mijn gevoel. Dan naar Labastide. Jack aan en uit. In een bar drink ik een cola en eet een koek.

Het volgende stuk gaat naar Lascabanes. Lang, omhoog, omlaag, een lege wereld. Bij een pomp in een Lascabanes maak ik een stop. Eten, drinken en rusten. Na een half uur ga ik weer op pad voor de laatste 10 km.

Witte gravel. Omhoog, omlaag, het blijft duren. Om 15.40u ontmoet is een Fransman uit Parijs. Hij maakt een foto van me. Samen lopen we naar gite le souleilhou.

Na een Duitse pils voel ik me weer veel beter. Een douche doet de rest. De was wordt gedaan. Bij het diner een leuk gesprek met 3 Franse vrouwen o.a. over snurken. De dreiging is met mes en vork. ‘s Nachts snurk ik natuurlijk niet.

P1050046P1050048P1050051P1050058

26-4 Montcuq — Durfort-Lacappelet — 25km

De dag komt traag op gang. Om 8 uur kan ik pas weg. In het plaatsje maak ik enkele foto’’s van de markt. Voor Florence en Paul een foto van de asperges. Net voor 8.30u ga ik op pad.

Al gauw loop ik over bospaden en landwegen. Het is klimmen en dalen. Soms door de vette klei, maar meestal niet. Het landschap is mooi. Namen als Gounou, Charry, Rouilhac komen voorbij. De weg is goed aangegeven.
Net na Montlauzan een steile klim langs touwen. De afdaling gaat via een pas aangelegde betonnen trap.kjessseer plaatsjes met n. Het is klimmen en dalen. Soms door de vette klei, maar meestal niet. Het landschap is mooi.

Net na 3 ½ uur ben ik in Lauzerte. De klim er naartoe is heftig. Op het centrale plein neem ik een espresso en orangina. Ook eet ik een deel van mijn brood.

Aan de andere kant de stad weer uit. Eerst naar Chartron en een stop bij St.Sernin. Dan door bos en veld richting D57. Ik loop 1,5 km langs de weg en ga dan linksaf naar Aube Nouvelle. 10 Minuten later sta ik op het erf van Le pigeonnier. Ik ben er.

De boerin wijst me mijn kamer. Ik zoek mijn bed uit en ga me douchen en wassen. Een uur later komt Jacques, mijn Parijse medepelgrim. Intussen regent het. Net voor het diner heeft Jacques mijn slaapplaats in Espalais geregeld.

Dan aan tafel. Eerst een salade met jambon en canard confit. Daarbij ook nog gebakken aardappeltjes. Het smaakt heerlijk, net als de bijpassende wijn. Als afsluiting ijs met vruchten. En een ruime discussie met de boer en zijn vrouw. Een andere kijk op Frankrijk.

P1050064P1050067P1050076P1050079

27-4 Durfort — Espalais — 33km

Net na 8 uur vertrekken we in Durfort. De lucht is grijs en het regent. Eerst naar St.Martin en LaBaysse. Dan gaan we van de weg af. De grond is doorweekt en het lopen is zwaar. Na een ruim uur komen we Annet tegen en samen lopen we naar Moissac.
In Moissac brengt Jacques me naar de kerk. Onze wegen splitsen. Ik ga de kerk in en Jacques gaat verder. In een bar eet en drink ik. In een winkeltje koop ik nieuw drinken. Intussen is het droog geworden.

Om 12.15u ga ik weer op pad. Nog 20km. Ik kies voor de route langs het kanaal. Het loopt prima. Om 13.30u rust ik bij een brug. Eerst komt Jacques en even later Annet. Samen lopen we naar Malause. Annet slaat af naar naar haar gite.

Jacques en ik lopen naar Pommevic. Via een talud komen op een brug over de rivier. Na 3km zijn we in Espalais. We nemen afscheid. Jacques gaat naar Auvillar en ik naar mijn gite. A demain.

De gite is een alternatieve. Je moet meehelpen in de keuken bij het bereiden van het diner. Het douchewater is koud. Het douchen duurt dan ook niet lang. Dan ga ik meehelpen in de keuken. Eerst tomaten snijden – rode en vormeloos bruin. Dan veel uien en nog meer knoflook. Tijdens het koken een gesprek met een Italiaanse pelgrim. Om 19uur eten we: een heerlijk maal met gateau, Franse kaas en AC Brulhois.

P1050089P1050091P1050097P1050105

28-4 Espalais — Lectoure — 34km

Ik ben om 6.30u wakker. Ik ben de eerste. Om 7 uur begin ik maar met het ontbijt. Tegen 7.30u komt Vincent binnen. Ik betaal en vertrek. De keuken zit dan vol.

Eerst Espalais uit, de brug over, de Garonne over en omhoog naar Auvillar. De stad is leeg. Bij een bakker koop in twee pain au chocolat. Dan naar Bardigues en St.Antoine. Vincent duikt even op. Dan onder de A62 door naar Flamarens en Miradoux. Na een cola en een stempel verder naar Castel Arroy. De weg is bijna leeg en het duurt lang voor Lectoure in zicht komt.

Via een ruime slinger naar Lectoure. Bij het office de tourisme krijg ik een kaartje om naar mijn gite te gaan. Na bier, douchen en wassen, besluit ik toch maar voor 3 dagen te reserveren. 1 mei is een feestdag en vorig jaar leverde die dag problemen op.
Tegen 7 uur eten, nakletsen en naar de kamer. Mailen, schrijven en op tijd naar bed. Ik ben moe.

P1050111P1050123P1050124P1050129

29-4 Lectoure — Condom — 30 km

Om 6.30u kom ik er uit. Ik heb niet super geslapen. Mijn bol was verbrand. Net na 7 uur aan tafel. Na het eten schoenen aan en rugzak om. Ik vertrek in korte broek. Toch wel fris. Na een korte aanloop kom ik op de chemin. Eerst Lectoure uit via een brug, een pad langs langs het spoor en andere secundaire wegen. Ineens is Lectoure verdwenen.
Het eerste doel is Marsolan. Binnen 2 uur zitten de eerste 9km er op. Ik wandel samen met Jacques.
We besluiten de korte route te nemen. Bij de splitsing een ruime stop. Na het eten en een foto van een privékapel gaan we verder. Gelukkig is de route goed aangegeven. Na 5km zijn we weer op de hoofdroute. Jacques gaat verder en ik klim naar Castelnau om mijn watervoorraad aan te vullen. Bij een basisschool drink ik veel en vul mijn flessen. Dan weer op pad.

Bij een meer tref ik een Nederlandse pelgrim, Jack. Hij gaat naar SdC. Na een tijdje staat er een paal met Condom 2km. Voor 14.30u loop ik Condom binnen.

Eerst naar de kerk en de bar voor een grote pils. Dan op zoek naar de gite. Douchen, wassen en dan nog even de stad in voor een toeristische impressie. Enkele boodschappen voor morgen onderweg.

P1050148P1050150P1050153P1050154

30-4 Condom — Eauze — 34km

Na een paar keer links en rechts ga ik net na 7.30u de brug over en sta buiten Condom. 500 meter voor me loopt een andere pelgrim, een goede gids. Een heel stuk met bospaden en asfaltweggetjes. Ineens is mijn gids weg, afgeslagen naar een kapel bij Routges. Ik loop door naar Montreal du Gers. Op het terras een gesprek met een Waal en een Duitse. Mijn gids arriveert op het plein en samen drinken we een glas wijn.

Dan op pad naar Eauze. Onderweg een gesprek met een 40-jarige Fransman over zijn scheiding. Hij heeft geen water meer. Ik deel mijn sinasappel. Na een tijdje stop ik bij de casa di Elena en drink een cola. De laatste 8 km zijn monotoon. Ik ben blij, dat ik Eauze binnenga.

Vanavond geen slaapzaal, maar een hotel. Ik neem er toch de kamer. Veel vrij is er niet. Eerst een Grimbergen, dan douchen en wassen.

Ik ga de kerk bekijken. Ik ontmoet er een Frans stel en samen gaan we wat drinken. Mijn gids komt er ook bij zitten. Na de borrel gaan we een pizza eten. Fransen zijn gourmands op nationaal niveau. Tot slot in het hotel schrijven en dan naar bed.

1-5 Eauze — Lanne Soubiran — 29km

Om 6.30u loopt de wekker af. Wassen en rugzak herinrichten en op bed stokbrood en kaas eten op de bedrand. Beneden afrekenen en op pad. Bij de buren pain au chocolat halen en een fles cola.

Het is nat vandaag. Ik heb mijn thermohemd en jack al aan. Al snel ben ik Eauze uit op weg naar Manciet. Het ontbijt was slecht en daarom eet ik in een café in Manciet brood met worst en drink er koffie en cola bij. Hierna kan ik er weer tegen.

Dan de regen weer in. Blubberpaden en nat gras. Voor mijn gevoel schiet het niet op. Ik maak een stop bij een kapel. Ik eet wat en drink mijn cola. Daarna blubber ik weer verder naar Nogaro. Om 13u ben ik er. Bij een pizzeria maak ik een stop van een half uur. Ik drink een cola. Daarna de regen weer in voor het laatste stuk.

Ik schuif uit in de modder en nu is ook mijn broek aan een wasbeurt toe. Kletsnat en vies kom ik om 15.30u bij de gite aan. Ik ben de eerste. Dat had ik niet verwacht. Vanavond zijn er ook een Fransman en een Japanner.

Na het douchen voel ik me veel beter en na het wassen nog beter. Ik schrijf mijn dagboek voor het eten. Giles helpt me met reserveren. Ik loop morgen 35km en slaap in Miramont.

Om 7uur wordt er gegeten. Eerst een groentesoep en daarna een confit de canard met in vet verwarmde bonen. De vin de Gascogne past er goed bij. Na het dessert maak ik mijn rugzak klaar. Om 9 uur slaap ik.

2-5 Lanne-Souburan — Miramont-Sensaq — 38km
Om 6.30u gaat de wekker; aankleden en verzorgen. Niet alle was is droog, want verwarming was er niet. Voor 7 uur aan tafel Iets liefs in het gastenboek. Ik zie best op tegen de afstand. Gelukkig is het weer goed.

De poort uit en linksaf. Ik zoek met sygic snel de D op en ga op weg voor mijn 17km naar Aire sur l’Adour. Ik loop snel en constant. Onderweg een korte stop – wat eten en drinken – en weer verder. Om 11 uur ben ik in Air sur l’Adour.

Ik neem een ruime pauze. Wat eten en drinken en kijken naar de muziekgroepen. Het is feest. Ik koop een icetea en een sinasappel en net na 11.30u ga ik weer op pad.

Ik ga naar de St.Quitterie. De kerk valt tegen. Het is warm en ik klim een tijdje. Dan langs een meer. Na 45min is het meer op.

Ik ga onder de A65 door, klim omhoog en kom op een asfaltpad, dat maar blijft duren. Het is monotoon. Tot kort voor Miramont zijn er geen pelgrims op de route. En dan ineens een heleboel. Bij aankomst in de gite is het al aardig vol. Buiten zit een groep Duitsers uit de Moezelstreek. Het klikt tussen Rudi en mij. Wat kletsen en dollen. Ik heb dit gemist.

Een cultureel intermezzo op Gasconse wijze. Ik maak er een filmpje van. Bij het eten vloeit de wijn rijkelijk. Na het eten vrij snel naar bed. Morgen weer 33km.

P1050198P1050206P1050209

3-5 Miramont — Uzan — 33-km

Om 6.30u er uit, om 7 uur eten en om 7.30u op pad. Het is warm en drukkend. De flece in na een uur al uit. Het eerste stuk gaat over asfalt. Dan een stuk door de vette klei. Na een korte tijd ben ik in Pimbo. Dan naar Arzacq. Tegen 11uur ben ik er. IK koop drinken en twee frambozentaartjes. Op de markt wat eten en even rust. Om 11.45u ga ik weer op pad.

Na Arzacq loop ik een ruim half uur langs een visvijver. Dan via een blubberpad weer omhoog. In Louvigny 10 min. Rust. Het is benauwd en het wandelen kost veel energie. Na een tijd passeer ik Fichous. Bij de begraafplaats pak ik water. 40 minuten later drink ik een grote pils in La Reule. Heerlijk. Tegen 4 uur ben ik bij de gite.

Ik eet met een Oostenrijker bij de gastvrouw aan tafel. Eerst een groentesoep, dan paté met brood, een omelet met ham en champignons en veel wijn. Na het eten naar bed. Ik slaap zo.

4-5 Uzan — Sauvelade 33km

Om 6.30u eruit, rugzak pakken eten. In een shirt en een fleece op pad. Het zal droog zijn vandaag. Eerst naar Pomps. Ik ben er snel. Om 10.30u ben ik in Arthez de Bearn. Eerst een cola op een terras. Dan bij een supermarktje een stukje appeltaart en een liter jus. Om 11.15u verlaat ik Arthez. Na een kleine 2 uur ben ik in Maslaq. Alles is dicht en er is niets te krijgen. Na een rust op een bank weer op pad.

Aan het eind van Maslaq naar links en ik loop weer alleen. Bij een huis krijg ik wat water. Eerst een tijd langs de rivier en dan omhoog. De pad klimt goed en ik zweet best. Het is zwaar. Dan op het hoogste punt een waterkraan. Heerlijk. Het laatste stuk naar de abdij loopt vlot. Ik ben er om 15.30u.

Een biertje spoelt de zweetsmaak weg. Vandaag is het een Belgische dag. Drie pelgrims die je gewoon kunt verstaan. Even bellen met Victor, want die is ook weer thuis uit Zweden. Op het terras schrijf ik mijn dagboek. Om 19.30u eten en om 21.30u is het bedtijd.

P1050235P1050237P1050251

5-5 Sauvelade — Aroue — 33km

Om 6.30u eruit, wassen, aankleden, rugzak klaar. Na het eten vertrek ik om 8uur. Het waait stevig en het is fris. Via asfalt naar Bignan en Laborde. Het gaat prima en na 3 uur ben ik in Navarenx. Bij een bar neem ik stokbrood met pate en een cola. Nog sap en wat pinda’s en weer op pad. Even een gesprek met Chris.

Navarenx verlaat ik via de remparts. Dan de Gave over en naar Castelnay. Daarna komt een lang stuk bos. Het pad golft goed en soms is het glibberen. Na een stevige klim stop ik bij een patefabriek.

Het is warm geworden. Een man met baard nodigt me uit om wat te drinken. Een Fransman die ik passeer waarschuwt me voor de sekte. Na Charre weer verder naar Lychos. Ik eet mijn sinasappel. Om 16.30u kom ik aan bij de gite. Dde gite is basic. Veel is het niet. Om 17.30u kun je wat dingen kopen voor bij het ontbijt.

Na 18uur ga ik eten bij de pizzeria en koop een brood. Het smaakt me prima. Om 20.30u dagboek schrijven en daarna naar bed.
Morgen naar Larcevaux, want in Ostabat was geen plaats.

P1050265P1050269P1050270

6-5 Aroue — Larcevaux — 26km

Ik sta net na 7.30u buiten, zeg gedag en ben op route. Na de gite naar links, op de rotonde links en na 800m weer links. Een half uur later ben ik weer op de chemin.

Het is klimmen en dalen. Mooie uitzichten op de Pyreneeën. Na een paar uur een routekeuze. Eerst loop ik 400m verkeerd. Ik draai me om en met Sygic neem ik nu wel de juiste route.

In Larribar maak ik een grote stop (stokbrood-kaas-orangina). Bij een stèle maak ik enkele foto’s. Na een brug in onderhoud komt een losse-stenen-pad. Het is steil en het is oppassen geblazen. Dan de weg over en de klim naar de kapel begint. Na 40min ben ik boven. Boven geniet ik van het uitzicht. In een gastenboek schrijf ik iets.

Dan omlaag naar Ostabat. Eerst een stenig pad, dan bospaden, een halfdroge rivierbedding en dan over een asfaltpad omhoog. In Ostabat drink ik wat. Een ruim half uur later ben ik bij mijn hotel. Ik ben moe. Eerst wassen en douchen. Onder het genot van een vin doux uit de Jura schrijf ik mijn dagboek.

Samen met Chris drink ik een pint. Kort daarna gaan we eten. Ik zit aan tafel met twee Beierse pelgrims, een Canadese en met Chris. Het is gezellig. Na het eten naar bed.

P1050279P1050281P1050286

7-5 Larcevaux — Saint Jean Pied de Port — 19km
De laatste dag van deze tocht. Toch spannend om van een heleboel tochten een lint te maken van 2500 km.

Om 6.30u begint mijn dag. Na het ontbijt en boodschappen doen op pad. De route is mooi. De autoweg door het dal ligt op de dalbodem en de GR slingert door de dorpjes die er naast liggen. Onderweg kom ik Chris tegen en ook de vier Antwerpenaren. Rond 11 uur treffen we elkaar bij een stop op een dorpsplein. De cola smaakt prima.

Een ruim uur later stap ik onder de toegangspoort door van mijn eindbestemming. Het zit er op. In SJPDP drink ik met Chris een pilsje om mijn tocht te vieren. Mijn wandelstokken gaan de afvalbak in. Ze zijn versleten.

Dan naar het station om de terugtocht te regelen. Op 8-5 gaat de ochtendbus niet i.v.m. een feestdag op die dag. Ik besluit de nachttrein naar Parijs en de Thalys naar Antwerpen te nemen. ’s Morgens om 10.30u haalt Victor met in Antwerpen op.

Tot slot
Het thuiskomen voelt goed en vertrouwd. Ik ben alle mensen die aan het slagen van deze tocht bijgedragen hebben, dankbaar. Het pelgrim zijn is nog niet voorbij, maar deze tocht zal ik toch als een mijlpaal herinneren.