Op donderdag 22-4-2010 vertrekken Jan en Jef naar Florence om vandaar naar Rome te wandelen. De laatste 500 km  van de bedevaart naar Rome. Op 29 april vertrek ik Italië om 6 dagen met ze mee te lopen. Op 8 mei zal ik weer terugkeren in Nederland. Van deze tocht hieronder een verslag.

29-4-2010 Etten-Leur - Charleroi - Rome
Ik koop voor vertrek nog een tweede wandelstok en vertrek met de trein van 12.30u naar Roosendaal. Vandaar met de trein naar Brussel-Zuid en dan naar Charleroi. Na een rit met de bus sta ik op de luchthaven. In de bus zit ik bij een Poolse vrouw die na de taalswitch van Nederlands naar Vlaams haar relaas doet van haar eindigende relatie. Op de luchthaven inchecken en eten. Om 19u vertrekt het vliegtuig naar Rome. Tegen 22.30uur sta ik onder de douche in mijn hostal en duik daarna het bed in.

30-4-2010 Rome - Bocca Serriola
Rond 6 uur sta ik al naast mijn bed om naar Rome Termini te komen. Na een koffie en een broodje stap ik in de trein. Op weg naar Bocca Serriola. In Foligno de trein uit, een kaartje kopen van een regionaal spoornet en dan naar Perugia. In Perugia hetzelfde en dan de trein naar Citta di Castello. Daar een bus en tegen 15.30uur ben ik op de plaats van samenkomst. Na een half uur komen Jan en Jef en ik ben blij dat ik ze zie. ‘s Avonds eten en dan naar bed. Best spannend de volgende dag.

P1010664P1010666P1010667

1-5-2010 Bocca Serriola - Pietralunga
De dag begint heerlijk: in korte broek en met shirt op pad om 16km te wandelen. Het voelt goed en ik geniet van de natuur. We eten langs de kant van de weg, krijgen water bij een boerderij en we voelen ons vrij. Rond 15u komen we in Pietralunga aan. Eerst koffie en pils, dan wassen en schrijven, dan een heerlijk diner en dan naar bed. De eerste dag bevalt prima.

P1010672P1010674P1010681P1010690

2-5-2010 Pietralunga - Gubbio
Vandaag wordt het serieus. We hebben 31 km voor de boeg. Eerst dalen naar Pietralunga, koffie in een bar en weer verder. We klimmen goed en soms moet ik na een paar honderd meter even stilstaan om op adem te komen. We komen langs kloosters en Umbrische boerderijen. Soms door een beek. Om 10.30u gaat het regenen en de rugzakken worden ingepakt. In Casamorcia besluiten we om door te lopen tot Gubbio. De laatste uren branden mijn voeten, maar gelukkig loop ik geen blaren op. Gubbio is een mooie plaats. In een koffiebar vragen we naar de straat van het hotel. Verder naar het centrum en eindelijk zijn we op de plek van bestemming. Douchen, omkleden, eten en naar bed.

P1010705P1010714P1010720P1010722

3-5-2010 Gubbio - Biscina di Perugia
Om 8u ontbijt en daarna boodschappen doen op weg naar de Chiesa della Vittorina. Jef vertelt het verhaal van de wolf en we bewonderen de fresco’s. Verder gaan we naar Ponte d’Assi. De verkeersweg vergezelt ons. Om 12.30u passeren we Valdichiasco. Dat is te vroeg om te stoppen. Daarna wordt het zwaar. We klimmen eerst naar een kerkje en dan naar een eremo. Het klimmen vordert langzaam. Weer klimmen door een bos en langs een akker. Dan dalen naar een beek. Het pad is teil en gevaarlijk. Na een beek weer klimmen. Ik word best moe en ben blij dat we om 16u bij ons egriturisco zijn. Eerst een grote pils, dan wassen en foto’s maken van een schitterende omgeving. Voor het eten onze website bijwerken. Om 19u wordt het eten gebracht. Schrijven, was opruimen en naar bed.

P1010737P1010743P1010745P1010756

4-5-2010 Biscina di Perugia - Assisi
Tegen 8.30uur gaan we op pad. Het is dan nog droog. Na het bezoek aan een kasteel gaan we 4 km dalen naar een beek die we over moeten. Dan gaan we klimmen. Het pad door het bos is als een spiegel door de regen. Lopen wordt glijden. Je moet houvast zoeken om vooruit te komen. Ik val, maar doe me gelukkig geen pijjn, omdat mijn val door een boom gebroken wordt.
Verder door de regen en na een paar uur regen ben ik doornat. In een bar wissel ik mijn bloes. Verder naar San Nicolo. De zon gaat schijnen en het wordt benauwd. We klimmen stevig en ik heb het best zwaar. Tot slot de laatste 10km naar Assisi. Om 16.30u zijn we er en ik ben blij als ik bij het Convento onder de douche sta.

P1010766P1010779P1010781

5-5-2010 Assisi
Vandaag een rustdag in Assisi. Eerst de schitterende fresco’s bekijken in de San Francesco. Als we aankomen is het nog leeg, maar 1,5 uur later is het druk. Via een namenpad naar Santa Maria degli Angeli. Via McDonalds weer terug naar Assisi. Er hangt was buiten en verwachten dat die nat is door de regen. Iemand heeft die echter binnengehaald en op een droogrek gehangen. We lopen naar het startplek voor de wandeling morgen. Via de Santa Clara naar de markt met de S.Maria sopra Minerva. Een kerk in een Romeinse tempel.Dan boodschappen doen, kaarten schrijven,en op tijd naar bed.

P1010786P1010794P1010797

6-5-2010 Assisi - Spello
Om 8.15u vertrekken we bij de Porta Capuccini. Linksom en dan begint de klim naar de tot van de Monte Subasio. Het pad is lang en steil en het wordt steeds rotsachtiger. Ik klim nu beheerst: 50 stappen, 10 tellen rust en weer verder. Na 1,5 uur bij het Eremo dei Carceri en de koffie smaakt goed. Verder omhoog tot 1000m en boven de boomgrens. Het landschap is leeg en we lopen boven de wolken. Soms breken die open en zien we de zon in de vlakte schijnen. Ik geniet van de rijke en aparte flora. In een schuilhut eten we wat. Dan gaat het hagelen en regenen. Het wordt koud en nat. Jan en Jef hullen zich in een superponcho en we gaan dalen. Meer dan twee uur door de stromende regen 1000 meter omlaag. In Spello stoppen we bij het eerste B&B. De rest van de dag wat eten, boodschappen doen en wat spullen droog proberen te krijgen.

P1010808P1010810P1010815P1010823P1010829

7-5-2010 Spello - Rome
Na enkele km neem ik met pijn in het hart afscheid van Jan en Jef. Zij gaan verder en ik begin mijn terugreis naar Rome. De trein rijdt niet snel en niet efficiënt; zouden Italianen meer tijd hebben of verklaart dit hun voorliefde voor de auto? Rond 14u ben ik in Rome. Eerst mijn spullen afgegooid bij het hostal en dan Rome in. Eerst naar de St.Jan in Lateranen, het eindpunt van de Via Francigena. Te voet naar het Colosseum. Dan naar de kerk van de Friezen. Even rust in het hostal en dan wat eten.

P1010839P1010840P1010841P1010842P1010847

8-5-2010 Rome - Etten-Leur
Om 5.30 u sta ik als eerst op het perron voor de eerste metro. Via Termini naar het vliegveld. Door de regen stijgen daar geen vliegtuigen op en dan worden we verplaatst naar een ander vliegveld. Ik ben ‘s avonds pas om 19 uur in Etten-Leur. Het zit er op.