Via Brabantica 2014
Dat mijn wandelvriendin naar Santiago wilde, wist ik wel. Dat we op 17 mei 2014 samen van start gingen, was verrassend te noemen. En toch gebeurde dit.

Bergen op Zoom - Kapellen, 17-5-2014

Om 8 uur ben ik bij Greetje. Frank brengt ons naar Bergen op Zoom. Bij de Vismarkt stappen we uit. Greetje wil naar Santiago en dit is de eerste etappe. Het weer is prima. Op het Catharinaplein maak ik een foto van Greetje en start de camino. We lopen op beschrijving. Op de markt lopen we even de kerk in. Als Pelgrim mag dat. Door de stad naar de Kraaienberg. Na even zijn we bij Hildernisse. Een gesprek, want dat heeft nieuwe bewoners. De route naar Woensdrecht is niet goed omschreven. In Hoogerheide drinken we koffie. Verder naar Ossendrecht.
Dan ontbreekt de markering en het is zoeken geblazen. Het duurt even voor we de goede route richting Stabroek gevonden hebben. Bij de Leeuw van Vlaanderen lunchen we. Dan de bossen in bij de Ruige heide. Beschrijving en schelp geven niet dezelfde richting aan. Dan langs een tankgracht naar Stabroek. Wat kronkelen door een bos en Stabroek. Na een tijd staan we bij de Jacobskerk. De tocht zit erop. Een grote pils op een terras. Frank haalt ons op. Thuis kijk ik met plezier terug op een mooie dag.

2014-05-17 08.47.162014-05-17 11.33.132014-05-17 15.39.122014-05-17 16.42.59

Kapellen - Lier, 29-5-2014

Om 8 uur ben ik bij Greetje. Frank brengt ons naar Kapellen en daar gaan we van start. Het weer is prima: droog en een graad of 15.
Net na Kapellen komen we bij een groot kerkhof. De oorlogsgraven trekken onze aandacht en we lopen het kerkhof op. Na korte tijd staan we in Ekeren en we lopen door het park, waar ik op een eerdere wandeling een jakobsschelp gezien heb. Langzaam lopen we Antwerpen binnen. Via de vernieuwde flats bij Luchtbal, het eilandje en het MAS, langs de Schelde naar het Steen en dan koffie met appeltaart op de grote markt. Koffie en appeltaart smaken prima. Langs de grote kerk en de Meir naar het station naar de Carnotstraat. België verandert in Marokko. Toch apart. Als we de ring over zijn, komen we in Rivierenhof terecht. Een mooi park met een kasteel en het begin van ridderspelen. Via Wommelgem lopen we naar Borsbeek. De Jacobskerk is dicht en we raken in gesprek met een moeder van 94 en haar dochter.
Het is 14.30u en we besluiten om de volgende 13 km naar Lier te lopen. Net na 17.30u zijn we in Lier en we drinken een Karmeliet en een ??? Het drinken is net op als Frank de markt in Lier oprijdt. We stappen in en rijden naar Roosendaal.
Naar huis en in bad. Ik ben best moe. Ik typ mijn verhaal en ga naar bed. Morgen verder

P1040189P1040191P1040198P1040201P1040203P1040207

Lier - Mechelen, 31-5-2014

Om 8 uur ben ik op de Fuchsiaberg in Roosendaal. Frank brengt ons weg en om 9 uur gaan we op weg vanaf de markt in Lier.
Het is bewolkt en een graad of 16. We zijn de routebeschrijving vergeten en ik ben blij, dat ik de gps-track op mijn Garmin gezet heb. Net na vertrek bezoeken we het begijnhof. We dwalen door de nauwe straten en bezoeken de kerk. Daarna wel op weg. Al snel lopen we langs de Nete over een fietspad. Het is rustig op de camino. Er zijn nog amper fietsers. Ook de rievier is leeg. In gestaag tempo wandelen we onze kilometers. Na een paar uur krijgen we zin in koffie en wat eten. We komen aan in Duffel. Eerst een bakje kibbeling met saus. Heerlijk. Even later drinken we wat op een terras. Na een foto weer naar de rivier. De brug over en aan de andere kant verder.
Na een uur verlaten we de rivier. De aanduidingen zijn niet zo goed meer meer. Telkens even zoeken. Door de natuur en door het bos. We lopen naar voorgemeenten van Mechelen. Het is telkens zoeken naar de goede weg. Soms een ommetje door een aangrenzend bos.
Het duurt een tijd voor we op de markt in Mechelen staan. De gps geeft 22km aan i.p.v. 17. In Mechelen gaan we op zoek naar de Belgische jacobsvereniging. Die is afwezig. Dan wat eten. Na de kerk bellen we Frank. Het is genoeg voor vandaag. In de boekhandel koop ik een boek over 14-18.
Na een Carolus komt Frank en die brengt ons naar Roosendaal. Lekker naar huis. Bezinnen op het vervolg.

P1040213P1040216P1040222P1040231P1040236

Mechelen – Leuven, 18-2-2015 28 km
Het heeft even geduurd, maar eindelijk zijn we weer op pad op de camino. Vandaag begint om 6.45u op de Fuchsiaberg. Frank brengt ons naar Essen en de trein ons naar Mechelen. Eerst naar de kathedraal. We krijgen een stempel in een koffieruimte vlakbij de kerk. Daarna op pad. Richting station helpen we een oude vrouw met haar rollator over de opgebroken stoep.
Bij het station naar rechts en al snel lopen we langs het kanaal Leuven-Dijle. Het is mistig en fris. Schelpen zijn er niet. De route is eenvoudig: 28km langs het kanaal. Onderweg een stop om wat te drinken en eten. Na 15km komen we in Tildonk. Een mooi dorp, een klooster, een brasserie en warme soep. Heerlijk.
Opgewarmd weer verder langs het kanaal. Tot slot een rondje Leuven. Een schitterende stad met een begijnhof, een school van Erasmus en een schitterend stadhuis. Bij het VVV krijgen we een stempel in ons credential.
Daarna naar het hostal. We boeken twee éénpersoonskamers en krijgen een 4persoonskamer voor ieder alleen. Na douchen en rusten samen uit eten. Daarna naar bed.

P1040821P1040822P1040825P1040835P1040848P1040839

Leuven – Jodoigne, 19-2-2015 30km
Om 6.30u sta ik naast het bed. Wassen, kleden, rugzak en voeten verzorgen. Ik heb een klein blaartje op mijn kleine teen. Om 7.30u ontbijten en om 8.30u op pad.
Net buiten Leuven bezoeken we een 18
e eeuwse abdij. Net na 9 uur gaan we lopen. Het is vandaag golvend. Ongeveer Zuid-Limburg. Kleine dorpjes, holle wegen, wegen met kinderkopjes en heel veel klei die aan je schoenen blijft plakken. En dan ineens een schelp. We zijn pelgrims.
Bij een mondiale watertoren in Bierbeek nemen we een rust op een bank. Het is fris en er schijnt een waterig zonnetje. Een man die ons de weg wijst, windt zich op over Belg of Vlaming zijn. We zitten vlakbij de taalgrens.
In Meldert een stop bij café Odette. Lekkere soep en een Hoegaarden met cervela. Na de rust belanden we bijna 5km verder op de Via Monastica. Nu rechtsaf naar Jodoigne. We hebben geluk met het OV. In 45min. Staan we weer in Leuven. Naar de kamer. Lichaamsverzorging, rusten en dagboek schrijven. Om 18.30u gaan we weer uit eten. Na het eten de plannen maken voor de volgende dag. Om 22uur slaap ik.
P1040854P1040855P1040859P1040865P1040870P1040873

Jodoigne – Namen 20-2-2015 34km
Om 6.30uur ben ik uit bed. Rugzak pakken en klaarmaken voor vertrek. Om 7.30u eten. Om 8.10u zitten we in de trein naar Tienen. Eerst een half uur wachten en dan met de bus.
Om 9.30u beginnen we aan onze 34km. De weg is eenvoudig. Het is een fietspad. De velden zijn leeg. Af en toe bos met een beek. Het lopen gaat vlot en het is droog. Om 11uur een koffiestop in Ramillies. Het gaat regenen en de poncho gaat aan. Het zal niet meer droog worden.
Net na 13uur zijn we in Eghezee. Bij Zio Franco uit Catania eten we een pizza en drinken een glas wijn. Italiaans is de voertaal.
Om 14.15uur stappen we de regen weer in. Het is nog 15km naar Namen. Onderweg passeren we de tombe d’ Hottomont: een Romeinse grafheuvel.
Om 17.30u stappen we het station van Namen binnen. We zijn doornat. Na een koffie gaan we de trein in. Tegen 21uur zijn we weer in Essen. Snel naar Roosendaal en dan naar huis.

P1040876P1040877P1040880P1040883

Namen - Dinant 14-5-2015 28km

Om 9.46u stappen we in Namen uit de trein om twee dagen te gaan wandelen langs de Maas. Omdat we de vorige keer geen stempel hadden, proberen we die eerst te bemachtigen. Dat valt niet mee, want met Hemelvaart wil iedereen uitslapen. Na een half uur lopen we dan toch richting Dinant.

Lopen langs een rivier is best leuk. Er is altijd wat te te zien, het traject is vrij vlak en het is overzichtelijk. Net buiten Namen scoren we een stempel bij de jeugdherberg. Ons eerste doel is Wepion. De andere oever van de Maas is bebost en rotsen rijzende lucht in. Soms hangt er een klimmer tegen. Af en toe een mooi kasteel of klooster, een mooie tuin of een mooi panorama van een dorpje langs de Maas. Ook in de buurt van een sluis is altijd wat te doen. Het schiet lekker op. Om 11.30u een ruime stop op een bank om wat te eten en te drinken.

Onderweg komen we andere pelgrims tegen. Eerst twee jonge mannen uit Brussel. Helemaal soepel loopt er
één van de twee niet. Een echtpaar uit Meerhout dat al meerdere camino's gelopen heeft en Theo uit Alphen aan de Rijn. Hij heeft een tent bij zich.

We passeren Profondeville, Annevoie, Yvoir en Anh
ée. Om 14.30uur maken we nog een stop bij een restaurant. Op het terras drink ik een cola. In Bouvignes-sur-Meuse steken we de Maas over. We melden ons bij de abdij van Leffe. Na binnenkomst krijgen we een korte rondleiding en worden naar onze kamer gebracht. We zijn de eerste. Douches zijn er nog niet en het water is koud. Om 18.15u worden de Vespers gebeden. Om 19uur wordt er gegeten. De groep is best groot. Vijf pelgrims, 7 studenten en een gast. We eten soep, brood en asperges. Het smaakt me goed. Na het eten gaan we nog wat drinken bij een brasserie tegenover het klooster. Natuurijk neem ik een Leffe.

Tegen 22u ga ik naar bed, want het was toch een lange dag. Theo en het Belgisch echtpaar komen even later. Ik slaap snel in.

P1050310P1050312P1050314P1050323 P1050335

Dinant - Givet 15-5-2015 32km

Net na 7uur ben ik wakker. Het regent en de rugzak moet herpakt worden. Om 8 uur kunnen we ontbijten. Het smaakt me goed en na betalen en een stempel ga we op pad. Eerst twee koeken halen bij de patisserie.

Deze keer blijven we op de beboste oever. We lopen door weilanden en over bospaden. Aan de ene kant rotsen en bossen en aan de andere kant de Maas. Na een tijd wordt het droog en soms zien we de zon. Een schitterend stuk camino. Onderweg komen we langs een kluizenaarswoning, een 12de eeuwse Romaanse kerk en veel visserstenten.

We passeren Anseremme, Waulsort, Hasti
ère en Hermeton. Daar steken we de Maas weer over naar de fietspadkant. In stevige pas passeren we de Franse grenss en gaan naar Givet.

Bij de bushalte stopt geen bus. Na een klein uur lopen we maar door naar het station van Givet. Nee, een trein naar Belgi
ë rijdt er niet en of er een bus rijdt vandaag??? We besluiten een taxi te nemen. Onderweg zijn we trots op onszelf door het stuk, dat we vandaag gelopen hebben. 32km is toch wel ver.

In Dinant de trein naar Brussel, dan naar Antwerpen en dan naar Essen. Om 21.45u zijn we er. Frank haalt ons op en om 22.15u ben ik weer thuis.

P1050340P1050357P1050364P1050369P1050353P1050359P1050367

Vireux-Molhain - Rocroi 7-2-2016 30km

Om 6 uur 's morgens word ik opgehaald door Frank en Greetje. Frank brengt ons naar Noord-Frankrijk. We vertrekken in Vireux, enkele kilometers onder Givet. Als we er om 8.30u uitstappen, regent het. De poncho's gaan aan en dan op pad. We lopen langs de Maas. Er is niet veel te zien op het water, want dat staat hoog. Vlak voor Montigny staat een oude waterplaats om de was te doen. Na een tijdje zijn we in Haybes. We steken de Maas over en lopen het plaatsje in. Na de kerk vinden we caf
é voor een koffie. We eten wat. Dan weer verder langs de Maas. Water trekt. We komen bij de brug naar Fumay en gaan via het talud omhoog. We steken de Maas weer over en zijn in Fumay.

We besluiten om via de D8051 naar Rocroi te lopen. 17 Km asfalt. We zullen deze ondergrond de komende dagen nog veel lopen. We klimmen het plaatsje uit en beginnen aan onze km's. De weg klimt en daalt. De zon schijnt. Gelukkig is er niet veel verkeer. Onderweg stoppen we een paar keer om wat te eten en te drinken. Tot slot komt Rocroi binnen bereik.

Het is even zoeken naar ons slaapadres. Als we het plaatsje door zijn, vinden we het zo. Onze gastvrouw is niet thuis, maar briefjes op de deur leiden ons naar onze kamer. Lekker douchen en omkleden enz. Om 19.30u eten; simpel en smakelijk. Zalm met brood, een stukje vis met sla. Tot slot wat kaas. Het smaakt prima. Na het eten nog een gesprek en op tijd naar bed. Mijn eerste dag Frans spreken is goed gegaan. Ik slaap zo. Buiten gaan de wind en regen te keer. Een voorproefje van morgen.

DSC02133DSC02142DSC02135

DSC02138DSC02154DSC02155

Rocroi - Signy l'Abbaye 8-2-2016 30km

Mijn angst 's nachts wordt bewaarheid. Het regent erg hard. Ook de wind laat van zich spreken. Om 7.30u ontbijten. Onze gastvrouw kan ik goed volgen. Haar zoon mompelt binnensmonds en dan is Frans volgen heel moeilijk. Daarna winterklaar maken. Poncho's, bandana's, gamaschen; het hele repertoire gaan aan. Dan afscheid en op pad.

Na 300 meter rechtsaf naar Sevigny-le-for
êt. De wind staat op kop en ik ben blij met mijn bril. Greet is stevig ingeplastict, maar toch wordt ze nat. Na Savigny naar Chilly. Het is nog steeds nat en winderig. We besluiten tot een stop in een bushokje. Eten en drinken en even de rugzakken af. Een oudere man geeft ons enkele blikjes fris. Lief toch?

Van Chilly naar Echelle. In het kasteel krijgen we een koffie aangeboden. Iets warms in de buik. Lekker. Een korte rondleiding in het kasteel hoort er ook bij. Met een goed gevoel gaan we weer op pad. Het is nu ook wat droger geworden. De pad wordt echter steeds slechter. Langs de plassen en door de blubber dalen we af naar Villaine. Mijn schoenen wegen 2x zo zwaar. Van Villaine naar Vaux en dan weer het bos in. Eerst een stuk door het kaphout, omdat de weg onder water staat. Dan worden we gedwongen om de weg op te gaan. Op blubberrichels en puinbrokken proberen we zo droog mogelijk ons door de wereld te geraken. En dan is er ineens asfalt. Heerlijk.

We lopen langs ferme Malgr
étout. Een man biedt ons koffie aan. We gaan op bezoek bij het echtpaar. Hij is Tunesiër en Moslim en zij Franse en katholiek. Ze vinden zichzelf een voorbeeld van verdraagzaamheid. De koffie smaakt goed. De couscous slaan we maar af. Dan gaan we weer de blubberige op. Het is glijden en glibberen. De weg stijgt en daalt. Je vasthouden aan takken naast de pad om je overeind te houden. Het blijft duren. Erg vermoeiend.

Het is al 5 uur als we Signy l'Abbey binnenstappen. Naar het gastadres voor inschrijven en dan naar onze gastvrouw madame Criquet. Wassen, douchen en klaarmaken voor het diner. 's Avonds een goed diner bij la Gibergeon. De ontberingen van de dag vervliegen. Ik ben moe als ik in bed duik.

DSC02163DSC02165DSC02168DSC02172

DSC02174DSC02180DSC02183DSC02187

Signy l'Abbaye - Chateau Porcien 9-2-2016 22+8 km

Om 8.30u vertrekken we bij onze gastvrouw. Eerst nog een paar boodschappen bij de supermarkt en dan weer de regen in. En de wind. De weg klimt en daalt. Zelfs de bermen zijn doorweekt.

In Lalobbe een stop in een bar-tabac. We drinken een koffie. Greet trekt droge sokken aan en dan gaan we weer verder. Vlak voor Wassigny een stop in een bushokje. Het eten en drinken smaken goed. De regen is even gestopt, maar de wind is weer goed voelbaar als we het dorp uit lopen. De weg naar Sery is leeg. We hebben wind op kop en af en toe valt er wat regen. Het is zwaar. We stappen kilometer na kilometer weg. De koeien aan de kant kijken ons meewarig aan. Een km voor Sery verandert de regen in iets tussen hagel en natte sneeuw in. Als het dan ook nog begint te onweren en bliksemen, verandert een zware wandeling in een hachelijke onderneming. In Sery is een bar. Dat kan geen toeval zijn. Het weer verandert niet en de laatste 8km gaan we met de taxi.

In Chateau Porcien gaan we naar ons slaapplek. De deurcode klopt. De refuge is klein, basic en lekker warm. Eerst douchen en omkleden en even slapen. Na enige tijd gaan we boodschappen doen bij de Carrefour voor het ontbijt. Allemaal lekkere dingen voor de dag erna. Daarna naar de bar om te eten. Na een glas wijn komt de maaltijd. Gateau de Roi, salade, pasta met vlees en een koffie na. De wijn smaakt goed en het slechte weer verdwijnt naar de achtergrond.

E
én van de mensen in de bar geeft ons advies over de route naar Bazancourt. Niet de weg naar Avanches nemen, maar naar Branzy. We besluiten om zijn advies op te volgen.

Na het eten lekker naar bed. Greet droomt van droge en warme schoenen.

DSC02188DSC02190DSC02193DSC02195DSC02196DSC02197DSC02198
Chateau Porcien - Bazancourt 10-2-2016 - 22km

Om 8.30u sluiten we de deur van onze refuge. De droom van Greet is uitgekomen. Haar schoenen zijn droog en warm. Na 50 meter gaat het regenen en zoeken we een afdakje op om onze poncho's aan te doen. De vrouw des huizen kijkt boos. Daarna het kanaal over en richting Branzy. De weg is leeg en we verbazen ons over een politiebusje dat ons doet stoppen. Zijn we criminelen? Ontsnapten? IS-ers? Onze paspoorten gaan door de scanner en gelukkig mogen we verder. Na een tijd komen we in Branzy. Er is geen bar, maar wel een bushokje om te eten en te drinken. Na even weer verder, richting Roizy. Het lopen doet pijn vandaag, want ik heb twee doorgelopen schuurplekken aan de binnenkant van mijn bovenbenen.

In Roizy eten we op een muurtje bij het kasteel. Er is geen bar, geen bank, niets. Na een 20min gaat het regenen en lopen de weg naar Bazancourt. Golvend over asfaltwegen, wind op kop. In het voorjaar is het waarschijnlijk heel mooi om door de graanvelden te lopen. Het graan is er niet en de akkers zijn zwart. Wind, regen, pijn, asfalt: alles bij elkaar maken het zware km's.

Na 22km zijn we in Bazancourt. Het gemeentehuis is nog dicht. Dan eerst maar wat gaan drinken. Ook naar de pharmacie en de carrefour. We halen de sleutel bij de marine en gaan naar de refugiee. Het is er koud. De verwarmingen aan, even slapen, douchen en omkleden en dan gaat het weer beter. Mijn slaapzak is te dun en echt warm krijg ik het niet. Het avondeten smaakt goed. Ook met brood en kaas en saucijs en wijn is het goed eten.

De bedden zijn lattenbodems. De planken knallen eruit. Ik slaap op twee matrassen.

DSC02199DSC02200DSC02202DSC02203DSC02205DSC02206DSC02207DSC02209

Bazancourt - Reims 11-2-2016 0 km

De afstand naar Reims is 17km. De wandeling slaan we vandaag over. We gaan met de trein naar Reims. Eerst richting de kathedraal. Onderweg drinken we koffie. Per ongeluk komen we in de parochiekerk van Jacobus. We bezoeken die en gaan dan naar de kathedraal. We bezoeken die en steken enkele kaarsen op. De kerk is schitterend. Dan de stad in. Wat shoppen, een keertje koffie drinken en wat souvenirs kopen. Tot slot gaan eten en een glas champagne. Je moet een wandeling goed afsluiten.

Daarna naar Gare de Champagne-Ardenne, met de TGV naar Parijs, met de Thalys naar Brussel en met de IC naar Roosendaal. Om 19.10u zijn we er. We nemen afscheid. Greet wordt opgehaald en ik ga verder naar Etten-Leur. Jan haalt me op en zet me thuis af. Ik ben blij, dat ik weer thuis ben. Thuis ben ik mijn boekenleggers kwijt.

Gelukkig ga ik nog een keer terug naar Reims.