220705-Vlissingen-Zoutelande

5-7-22 Vlissingen - Zoutelande 18km

Vooraf twijfelen of we de resterende 62 km's in 2 of 3x zullen lopen. Er is veel te zien onderweg. We staan net na 6 uur op het perron in Etten-Leur. Er is een seinstoring. In plaats van 6.22u vertrekken we om 6.52u. In Roosendaal missen we onze aansluiting naar Vlissingen. Net voor 9 uur zijn we in Vlissingen. Eerst een koffie en dan op pad. De keus voor 2 of 3 etappes is al door de NS gemaakt.

Het station uit en over de sluizen naar de waterkant. Vergeleken met 60 jaar geleden is er niet veel veranderd. Nog maar net op pad worden we ondergedompeld in informatie over landingsstranden en monumenten. De meeste uit WO2, maar ook uit de 16de eeuw en uit de tijd van Napoleon. En ook de inundatie van Walcheren. Je merkt aan veel dingen, dat Vlissingen belangrijk was en dat er hevig gevochten is in de oorlog.

P1000736P1000741P1000744
Bij het Nollebos lopen we Vlissingen uit. We blijven achter de duinen. Telkens komen we uit bij bunkers van de Atlantikwall en het landfront. Na een tijd wordt het tijd om wat te eten. We zoeken een strandpaviljoen op en eten en drinken daar wat. Het smaakt prima.

Dan gaan we over het strand verder. Het is eb en het strand is breed. Een milde zeebries en het zonnetje op je bol. Het kon veel slechter. We lopen Zoutelande binnen. Het is superdruk en we worden ondergedompeld in het toerisme. We slalommen door het winkelend publiek tot de kerk. Deze kerk heeft al een lange geschiedenis.

We besluiten te stoppen. Eerst naar de bus. We dreigen de trein van Middelburg naar Roosendaal te missen. Jeanne treuzelt in de deuropening van de trein. Op het moment van vertrek ga ik de trein in. Nog voor ik zit, rijden we weg.

Na het eten naar Taalhuis. Een prima dag.

220621-Nieuwdorp-Souburg

21-6     Nieuwdorp       -           Souburg           29km

Net voor 6 uur haal ik Jeanne op. Het is weer even geleden, dat we in Zeeland gelopen hebben. Ik heb er zin in. Om 6.22u in de trein en om 7.22u staan we in Nieuwdorp. Kleding aanpassen aan de temperatuur en op pad.

Bij de kerk een monument met veel namen. Het dorp uit met een extra rondje. Soms is het best zoeken. Vandaag veel overstapjes over prikkeldraad. We komen veel bunkers tegen. Verschillende groottes en doelen.

Dan op weg naar het begin bij de Sloedam. Hier is de bevrijding van Walcheren begonnen. Het monument maakt indruk. Er wordt geen aandacht besteed aan Duitsland. Na het Sloe-monument lopen we richting Arnemuiden. We blijven aan de rand. We lopen er niet in.

P1000684P1000686P1000690

In een dorp, ik denk Sint Joosland, eten we. Ik koop een pak chocomel  en mag twee bekers gebruiken. Jeanne scoort koffie bij de schilders. Het smaakt prima. Na de maaltijd naar fort Rammekens. Veel over dijken met heel veel schapenshit.

Fort Rammekens is indrukwekkend. Het is groot en oud en goed gerestaureerd. Dan verder naar Ritthem. In het cafe bij de camping eten en drinken we. Het smaakt prima. Als we verder gaan, is het warm. De zon prikt.

Dan op weg naar Souburg. Het ligt net wat verder dan gedacht. Dan de trein in naar Etten-Leur. Marco komt een half uur later en daardoor kan ik rustig eten bij John en Jeanne.

Een prima dag met veel kilometers.

220510-Baarland-Nieuwdorp

10-5-22 Baarland - Nieuwdorp 24km

Net voor half 7 zitten Jeanne en ik in de trein naar Goes. Tussendoor is er nog tijd voor een koffie. Dan de bus in naar het tolplein van de Westerscheldetunnel en tot slot de bus naar Baarland. Om half 8 zijn we er.

Daar gaan we van start. Als we het dorp uitlopen, komen we bij de fundamenten van de Hellenburg. Het moet een groot kasteel geweest zijn. Van Baarland naar Oudelande. Een schitterend dorp met lindes langs de straten in het centrum. Dan naar Ovezande. We lopen langs hof Dierik, een dubbele boerderij uit lang vervlogen tijden.

P1000588P1000589P1000590P1000591

Dan gaan we de wereld van de bloemrijke in. Dijken die omzoomd zijn door sleedoorn en meidoorn. Een speciaal landschap. We komen dan aan in Nisse. Van een eerdere keer herinner ik me een lunchroom. Die is er nog en die schenkt koffie met wafel of brownie. Hier waren we aan toe. Nisse heeft trouwens een schitterend dorpsplein.

P1000592P1000594P1000599

Na de koffie gaan we de wereld van de bloemdijken weer in. Tot een dijk, waar aan de wegkant herinneringspaaltjes staan voor kinderen die overleden zijn aan celstoornissen. Het raakt. Dan naar Nieuwdorp. Tegen 2 uur zijn we aan het eind van de wandeling. De bus moet net weg zijn.

De terugreis is een heel aparte. Eerst naar Nieuwdorp centrum, want de straat van de gewenste bushalte is opgebroken. Met de buurtbus naar het tolplein. De 20 brengt ons naar Goes. Via een grote omweg, want de chauffeur probeert de file te vermijden die op de A58 staat. De trein naar Roosendaal staat klaar en daar de trein in naar Etten-Leur.

Een mooie dag.

220412-Kapelle-Baarland

12-4     Kappele-Biezelinge       21km

Vandaag met Jeanne begonnen aan het bevrijdingspad. 125km over het strijdtoneel van WO2. Om half 8 staan we bij de start. Het is zonnig en fris.

Bij het station een tunnel gewijd aan Annie M.G.Schmidt. Eerst een ronde door het dorp. De Franse begraafplaats is groot en maakt indruk. Ook dat er Marokkanen meegestreden om Nederland te bevrijden. Dan via Biezelinge richting Westerschelde. Intussen passeren we nog enkele graven en monumenten.

P1000440P1000441P1000442

Dan over de dijk  langs het water van de Westerschelde. Het loopt heerlijk. In Hoedekenskerke komen we langs het station van de stroomtram door de Zak van Zuid-Beveland. De deur van het cafe staat open. Bij de koffie eten we onze boterhammen.

Daarna weer terug naar de waterkant. De jassen uit, want het is warm. Voorbij Scheldeoord gaan we richting Baarland. Een heel mooi plaatsje. Net na 1 uur staan we bij de bushalte.

De terugreis gaat vlot; 2x een buurtbus naar Goes en dan naar huis. Lekker vroeg thuis vandaag. Een goede start.

intro

Na Thuredrecht een pad gekozen, dat dichter bij huis ligt. Het bevrijdingspad begint in Kapelle en loopt 125km door Zeeland. Op 12-4 begin ik met Jeanne aan dit pad.