211005-Cuijk-Boxmeer

5 oktober Cuijk - Boxmeer 24km

Net na half 7 stappen we in de trein naar Nijmegen en dan naar Cuijk. Rond half 9 staan we op de route. Op de markt is een plattegrond van de streek en concurrerende tandartsen. Verder naar de Maas en verder oostwaarts.

Na 4 km staan we in St.Agatha, het eerste klooster vandaag. In het poortgebouw krijgen we koffie en een inleiding ikoonschilderen. En een stempel in het klooster.

De zon schijnt als we weer verder op pad gaan. We blijven in de buurt de Maas. Een rustgevende omgeving. Bij de brug van Gennep gaan we westwaarts. We lopen door een paar mooie natuurgebieden. Dan krijgen we zin in koffie. We hopen in Beugen, maar dat lukt niet. Alles dicht.

Verder langs de Maas. Nadat we onder de A77 doorgelopen zijn, lopen we Boxmeer binnen. Nu nog een kleine gemeente, maar binnenkort 7x zo groot als nu.

Er staan nogal wat kerken en kloosters. Bij de basiliek geven enkele inwoners uitleg over Boxmeer. Topattractie is Titus Brandsma. In zijn klooster krijgen we een nieuwe stempel. De tocht zit erop. Naar het station en naar huis. Ik ben net op tijd bij de Nobelaer voor een gepland interview.

210914-Grave-Cuijk

14-9-2021 Grave - Cuijk 21km

We staan al net na 8 uur bij het busstation van Grave. Even kleding en route erbij pakken en dan op pad. Het valt niet mee in Grave. Er liggen een aantal straten open en bij de Maas is een groot bouwproject. Het lukt ons om op weg te gaan.

Na wat parken en singels lopen we over bospaden en langs de Raam. Een kleinschalig en groen landschap. Onderweg passeren we een man die druk bezig is om de slagtanden van een autobandenmammoet te herstellen. Hij biedt ons koffie aan. Die smaakt prima.

P1010769P1010770P1010772

Een stuk verder lopen we langs kasteel Tongelaer. Een kasteel met een lange geschiedenis. De horeca is dicht vandaag. Verder naar Beers. Onderweg een aantal mestbedrijven. Sommige met stank. In Beers nemen we een rust. Een broodje kroket met een lokaal biertje. En even rust, want veel horeca was er vandaag niet.

Na een ruime rust verder naar Cuijk. Bij het station is het genoeg geweest. We hebben de Kennedymars nog duidelijk in de voeten. De 3km naar Sint Agatha doen we er de volgende keer wel bij.

Dan naar huis. Eerst naar Nijmegen en dan naar huis. Het is vandaag echt op tijd.

210824-Megen-Grave

24-8 Megen - Grave 22km

Om 7.15u haal ik Jeanne op. We kunnen niet vroeger i.v.m. De buurtbus van Oss naar Megen. Net na half 10 staan we op de route. Al snel laten we Megen achter ons. Over een oude Maasdijk lopen we naar Dieden. Daarna blijven we langs de Maas lopen. De volgende plaats is Demen. Het beeld blijft onveranderd. Een panorama op de Maas links en een dorp achter de dijk rechts.

Na Demen lopen we naar Ravenstein. Eerst een stuk langs het spoor en dan het centrum in. Op de Markt drinken we koffie en eten wat. Daarna verder over de Maasdijk en onder de A50 door. Na Neerloon verlaten we de Maas en gaan langs een andere rivier lopen. Dan een brug over en een andere polder in. Ze hebben er genoeg.

Er staan ook een aantal wildrunderen. Maar ook die eindigen in de pan. Velp ligt een paar km voor Grave. In Velp halen we onze volgende stempel. Ik ben hier eerder geweest met het Zuiderwaterliniepad. Dan naar Grave. We moeten 6 minuten wachten op de bus naar Nijmegen. In Nijmegen de trein naar huis. John heeft heerlijk gekookt en na het eten terug naar huis.

210810-Uden-Megen

10-8-2021 Uden - Heeswijk 28km

Om 6.36u stappen we in de trein naar Den Bosch. We hebben genoeg tijd voor koffie met een spork. Om half 9 staan we bij het busstation van Uden. Klaarmaken, de route plannen en op pad. Het is grijs.

Na een 2 km passeren we ziekenhuis Bernhoven en verlaten Uden. Stille weggetjes brengen ons naar Slabroek. Er is een natuurcentrum met caf
é. De koffie met flap smaakt prima. In Slabroek woont Mark van de Veerdonk, een caberatier. Ik laat Jeanne zijn oudejaarsconference 2020 horen. Na 3 minuten is die klaar.

Na Slabroek weer de Maashorst. Door het bos vervolgen we ons pad. Een rust bij een ven op de heide naast Zevenbergen. En weer verder. We lopen oostwaarts Oss voorbij en zien het landschap veranderen van zandgronden naar polders. Boven Oss een wereld van vergezichten, dijken en water.

In Haren staan wel 2 bezienswaardigheden. Verder is het dorp stil. Na Haren over een dijk naar Megen, het einddoel van vandaag. Eerst wat drinken. Het lokale bier heet Muifel. Megen is een oud stadje aan de dijk van de Maas. Het ademt historie. Dan op weg naar onze stempel. Eerst vragen bij het klooster. We moeten het andere klooster hebben. Er is in de kerk een groep geestelijken, mannelijk en vrouwelijk, een symposium aan het houden. Het gaat er vrolijk aan toe.

Op zoek naar de bus. De straat van de bushalte is opgebroken en een alternatieve halte niet aangeduid. We wachten bij een vermoedelijke halte. Zo'n 10 minuten te laat komt er een buurtbusje aan en brengt ons naar station Oss.

Kort na vertrek stopt de trein weer. Na 20 minuten komt de conducteur langs in de trein. De trein reed tegen het achterlicht aan van een fiets die tussen de gesloten spoorbomen slalomde. Herinneringen aan een bijna aanrijding in Etten-Leur komen weer boven.

De stoofschotel met prei smaakt heerlijk.

210803-Heeswijk - Uden

3-8-2021 Heeswijk - Uden 18km

Om 6.36u de trein naar Den Bosch en met de bus naar Heeswijk-Dinther. En te voet naar de abdij. Bij de hoofdingang mogen we binnen en krijgen we een stempel van een broeder. Dan op zoek naar de route en op weg naar Uden.

Van Heeswijk naar Dinther. Het is opletten met de knooppunten en regelmatig controleren met gps. De weg is vaak asfalt. Bij Beugt staan de Kilsdonkse molens. Een wind- en watermolen bij elkaar. Een voor olie en een graan. Dan naar landgoed Zwanenburg. Een mooi landhuis resteert van vroeger. Dan gaan we langs de AA lopen en komen in Vorstenbosch uit. We zoeken het centrum op, want we hebben zin in koffie. Die vinden we in de supermarkt, samen met 2 kersenflappen. Voor de kerk eten en drinken we.

Na Vorstenbosch gaan we het buitengebied weer in. Eerst lopen we langs de Bedafse bergen. Het gebied heeft wel iets weg van de Loonse en Drunense duinen.

Snel na deze highlight lopen we de Maashorst in. We leren alles over de Peellandbreuk en hoge, natte grond en lage droge grond. Na deze highlight steken we de A50 over en lopen Uden binnen. Een 1,5 km verder komen we bij klooster 3. Een entree van een museum en een bar. We eten en drinken wat. En krijgen weer een stempel.

Daarna lopen we naar het busstation in Uden, stappen in de bus naar Oss, stappen zonder wachttijd in de trein naar Den Bosch. In Den Bosch halen we een stempel van de vorige etappe. Het was toen te vroeg voor het klooster. Nu hebben we wel succes.

Weer terug naar het station en naar Etten-Leur. Bij Jeanne en John de wandeling afsluiten en naar huis. Het was een mooie wandeling vandaag.