210220-Den Bosch-Heeswijk

20-2-2021 Den Bosch - Heeswijk 24km

Om 7.06u vertrekt de trein naar Den Bosch. Omdat Starbucks nog gesloten is, nemen we een cappuccino bij de AH. Op een bankje op het stationsplein wordt die genuttigd. Het is dan net na 8 uur ’s morgens. We gaan richting Markt. De Groot is al open en we nemen 2 Bossche bollen mee voor onderweg bij de koffie. Dan de stad in. Na de markt en de basiliek lopen we het Bossche broek in.

De eerste 11 km lopen we ten zuiden van de stad. Onder een aantal A-wegen door die je alleen maar van boven kent. Ik heb mijn jack dan al uitgedaan, want het wordt zo’n graad of 15. Een grote tegenstelling met een week eerder. Dan verlaten we de stad en lopen over dijken naar Den Dungen. De verkeerssituatie is veranderd en soms is het even zoeken. Net na 11 uur een stop bij een bank in de zon. De koffie is lekker en met 2 bruine versnaperingen superlekker.

Als ik langs een herberg wandel, komt er een verhaal van 10 jaar geleden boven borrelen. Een verhaal over een vakantie die helemaal mislukt was. Bij herberg de Poeling bij Poeldijk staat er een mevrouw de ramen te zemen. Ik spreek haar aan. Het blijkt de verteller te zijn van het vakantieverhaal. Een leuk moment.

Met bruggen over de Zuid-Willemsvaart en na de brug over de AA over de grasdijk richting Berlicum. Verder langs de AA naar Middelrode. Net voor de ruïne geeft een vrouw tekst en uitleg over het kasteel. Een ruime stop bij de ruïne van kasteel Seldesate. Dan verder naar kasteel Heeswijk. Bij kasteel Heeswijk een extra rondje en dan naar het kasteel toe. Poortgebouwen uit de Middeleeuwen en een gerenoveerd kasteel van recenter datum.
IMG_0357 2

Dan naar de bushalte. We zijn er bijna en daar komt de bus al aan. In Den Bosch kunnen we na 4 minuten wachten de trein in die ons naar Etten-Leur brengt. Het was een topdag. Zon en warmte en een afwisselende route met persoonlijke verhalen.

210206-Waalwijk-Den Bosch

06-02-2021 Waalwijk - Den Bosch 26km

Er wordt gewerkt aan het spoor tussen Breda en Tilburg. Daarom rijd ik met de auto naar Waalwijk. Een parkeerplek hadden we de vorige etappe al gezien. Net na 8 uur gaan we op pad. Eerst weer een heel stuk aanlopen naar punt 48, want daar verlieten we de keer ervoor ons pad.

En dan het bos weer in. Tot we het stuifzand opgestuurd worden. Het lopen is zwaar door het mulle zand. De schitterende omgeving maakt veel goed. Het is hier schitterend. En dan het bos weer in. We lopen ook nog steeds via knooppunten. Bij Giersbergen is er koffie te koop. De cappuccino smaakt heerlijk. Verder langs de buitenkant van het bos tot knooppunt 17. We veranderen van richting. Noordwaarts naar Nieuwkuijk. Eerst over een afwateringskanaal en langs een grenspaal uit 1795.

Bij de molen in Nieuwkuijk is geen koffie, maar wel een bank. Daar eten we een boterham en drinken we koffie. Met een gesterkte maag gaan we over een dijk lopen. Rechts eerst vennen en dan de resten van turf steken. Dan verlaten we Nieuwkuijk en gaan over het tracé van het Halvezolenpad lopen. Het wordt druk op de route. Veel Boschenaren zijn aan de wandel.

Net over de spoorbrug een leuk gesprek met een machinist van NS. Ik herken dezelfde bevlogenheid over NS als mijn vader vroeger. We lopen verder naar station Den Bosch. Even wordt er nog gedacht over een bezoek aan bakker De Groot. Na het zien van een lange wachtrij en een bus die binnen 4 minuten naar Waalwijk vertrekt, kiezen we toch voor het laatste. De thuisreis vanuit Waalwijk verloopt vlot.

210203-Dongen-Waalwijk

03-02-2021 Dongen - Waalwijk 27km

Om 7.06u zitten we in de trein en om 8.09u staan we in Dongen aan de start. Het is droog. We weten wel, dat het nat wordt, maar niet hoe nat. Ik ben benieuwd. Eerst een stuk naar de route lopen. In de hoofdstraat naar links en dan rechtsaf naar het Wilhelminakanaal. Door de temperatuur ziet het er koud uit.

Eerst een stukje aan de zuidkant, dan een brug over en aan de andere kant verder. We komen langs het industriegebied tussen Dongen en Tilburg. Er worden ook Tesla's gemaakt. Dan een stuk langs de rauwe vennen. Mooie natuur met Westpoint op de achtergrond. Dan richting de Noer. Aan de rand van de Moer oostwaarts naar landgoed Huis ter Heide.

Het regent gestaag en stevig. Ook de bospaden zijn doordrenkt. Langzaam worden we nat. We lopen langs de golfbaan van de Efteling en het bungalowpark naar de Midden-Brabantweg en steken die over. Vanaf dit moment gaan we op knooppunten wandelen. Even de wandelboekjes droog houden. Langs het oorlogsmonument en verder het bos is. Op een bank bij een waterplas eten we en drinken koffie. In de regen.

De knooppunten rijgen zich aaneen tot punt 66: de Roestelberg. Daar is koffie enzo. Mijn glas cognac wordt in een bekertje gedaan en bij de chocomel hoort een scheut rum. Zo worden we wat warmer. Gesterkt lopen we over het losse zand van de Drunense duinen langs de Achterste hoevens naar het busstation in Tilburg. Een uur later zijn we in Etten-Leur. Thuis in bad kom ik weer op temperatuur.

210130-Breda-Dongen

30-01 Breda - Dongen 20km

Tegen half 8 staan we op het station Etten-Leur. Jeanne en Stan zijn er ook. Zij gaan een etappe Nassaupad lopen. Wij een etappe Hertogenpad. In Breda gaan Jeanne en Stan naar de bus. Liza en ik gaan na een koffie op pad naar het Kasteelplein. Daar begint het pad.

Eerst een stukje sightseeing: Begijnhof, Waalse kerk, Nassausingel. Op de Teteringsedijk een sanitaire stop. Na de spoorwegovergang lopen we richting Dorst. Onder de A27 dan de bossen in van boswachterij Dorst. Regelmatig zijn we het pad kwijt. Er is sinds 2010 toch het nodige veranderd. Morgen eens kijken op de site van wandelnet om de wijzigingen te downloaden. We blijven een lange tijd in het bos. Dan een stop bij camping het Haasje.

De chocomel smaakt prima. Even naar een gewone toilet wordt ook ervaren als een luxe. Dan het bos weer in. In het bos ontmoeten we een wandelbekende uit Klein-Zundert. Daarna verder richting Wilhelminakanaal. Met een viaduct erover. En dan Dongen in. Hier was ik in 1973 ook om les te geven. Daarna zoeken we de bushalte op en gaan terug naar huis. Een mooi begin van een nieuwe LAW.

210129-intro

Na het afsluiten van het Grote Rivierenpad op zoek gegaan naar een nieuwe LAW. Het is het Hertogenpad geworden. Het begint in elk geval dichtbij; Breda. Ik ben benieuwd hoe het deze keer voelt.