25-4 Etten-Leur - Le Puy en Velay
Victor brengt me om 5.30u naar Antwerpen Berchem. Voor €7,30 rijd ik naar Brussel-Midi. Om 7.10 uur vertrekt de trein naar Lyon. Mijn buurman in de TGV is een orthodontist/oloog en er volgt een lang gesprek. Ik reis via Firminy en Le Puy.
Ik ga op zoek naar de auberge de jeunesse. Na inchecken drop ik mijn rugzak op een bed en ga naar de Roche St Michel. Daar bovenop in de kapel had ik de Via Gebennensis af willen sluiten. Door de late aankomst en het slechte weer kwam het er niet van. Nu wel. Boven steek ik een paar kaarsjes aan en daal weer af naar de stad. Nu kan de Via Podiensis beginnen.
Dan naar de kathedraal om te bidden en voor een credential. Ik ga naar het begin van de camino en bij het tourist info boeken ze voor mij de overnachting in Le Falzet.
In de jeugdherberg komt even later een jongeman binnen. Hij is 32, komt uit Lindau en is daar ook gestart. Hij heet Schwarzbart en die heeft hij ook. Het klikt meteen en we besluiten om samen wat te gaan eten. Het is gezellig en het diner smaakt goed.

P1030888P1030891P1030894

26-4 Le Puy en Velay St.Privat d´Alliers 24km
Om 7 uur is de pelgrims mis. Sebastian en ik worden gevraagd om de kelk naar het altaar te brengen. Na de mis krijgen we de pelgrimszegen. Na het ontbijt in de auberge gaan we op pad.
Op de place du Plot een straat in en langzaam klimmen we de stad uit. Tot La Roche lopen de GR65 en de camino samen. Daarna splitsen ze en Sebastiaan en ik kiezen voor de camino. Over landwegen op weg naar Cordes. Op een boom zittend eten we wat. In Bains drinken we koffie. Na Fay klimt het stevig naar 1206 meter. Kort daarna eten we weer. Nu uitgebreid: brood met brie. Het smaakt me prima.
Binnen een uur lopen we naar St.Privat. We zijn te vroeg en wachten tot 16 uur onder het genot van een grote pils. Het regent nu. Om 16 uur kunnen we in de gite. Wassen, verzorgen, internet. En mijn wandelstokken in orde maken. Ik krijg ze los met mijn zakmes en Sebastian stelt ze af.
Om 19 uur gaan we eten. Het is niet echt goed. De wijn moet extra betaald worden. We eten samen met 2 Australische vrouwen en het is gezellig. Om 21 uur duikel ik het bed in.

P1030904P1030907P1030910

27-4 St.Privat d´Alliers Le Falzet 30km
Om 7 uur doen we boodschappen voor de lunch, om 7.30 uur ontbijt en net na 8 uur op pad. De eerste 6 km dalen we over steenpaden naar Monistrol. Het is gevaarlijk en we letten goed op. Snel gaat het niet. Bij de burcht van Rochegude gaan we verder.
Rond 10.30 uur zijn we in Monistrol en drinken koffie. Ik vraag naar de prijs van de koffie. Als Sebastiaan vraagt om te betalen, zegt de caféhoudster, dat er al betaald is.
Daarna gaan we klimmen van 600 naar 1000 meter. Het is best zwaar. Herbert, een Oostenrijker, voegt zich bij ons. Samen gaan we verder. In Le Vernet eten we. In een salon de thé in Saugues hebben we een ruime pauze.
Om 14.45 uur gaan we op weg naar Falzet. Eerst is het mooi weer, maar het betrekt en gaat zachtjes regenen. De dorpen rijgen zich aaneen. Eerst gaat het goed, later wordt het moeilijk. Een energiereep doet wonderen. Dan het laatste stuk naar de gite. Er is niemand thuis, maar de sleutel zit op de deur. Na 17.30u komt de vrouw des huizes binnen. Wij gaan wassen en de vrouw gaat koken. Om 19 uur wordt er gegeten. Het smaakt super. Ik ga mijn dagboek schrijven en net na 21 uur lig ik al in bed.

P1030911P1030913P1030927P1030928

28-4 Le Falzet Les Estrets 30km
Om 7 uur een heerlijk ontbijt en dan op weg.
We klimmen over landwegen van 700 meter naar La Sauvage op 1200 meter. Het is fris. We drinken koffie in een gite. Het is nog steeds koud als we naar St.Rochus klimmen. Op de foto met het beeld en een kort bezoek aan de kapel.
Dan 13 km naar St.Alban. Onderweg lunchen we in de bosrand. Om 14uur zijn we in St.Alban. We drinken wat, doen boodschappen en bezoeken de kerk. Daarna weer op weg voor het laatste stuk. Het is klimmen en dalen. Om 16.30uur zijn we er. Wassen, rusten, eten en schrijven. Mijn achillespees voelt niet goed en ik plak er mentholtape op. Het diner bestaat uit pasta met wild zwijn en kaas toe. Ik ben moe en lig om 21 uur in bed.

P1030936P1030940P1030944P1030948

29-4 Les Estrets Nasbinals 33km
De achillespees voelt goed, gelukkig. Om 7.30 uur ontbijt en om 8 uur op pad.
We klimmen en dalen over bospaden en door dorpjes naar Aumont-Aubrac. We drinken koffie, kopen worst en gaan weer verder. Een Zwitser die ons vergezelde, blijft achter in Aumont.
We verlaten het stadje en passeren een grote groep jongeren met een ezel. De ezel draagt de rugzakken. Bij een kerk doe ik mijn knieband aan. Na Lambros verlaten we het asfalt. Vlak voor 4 chemins eten we langs een bosrand. We lopen de Aubrac binnen. De Aubrac is een vlakte op 1200 meter hoogte. Wind, zon en regen hebben er vrij spel. Het is indrukwekkend. Na een drankje in Fineyrols gaan we de Aubrac weer in
Na 8 uur wandelen worden we toch wel moe en aan het eind gaat het niet zo vlot meer. Om 17 uur zijn we bij de gite. Verzorgen en om 19 uur eten. Eindelijk kaas uit de Aubrac, de droom van Sebastiaan. Het eten is prima en we genieten ervan. Na het eten voetbal kijken in het café. Bayern tegen Madrid. Bayern wordt afgedroogd en Sebastiaan is bedroefd. Bij de rust is het al 3-0 voor Madrid. Herbert en ik kijken de tweede helft niet af, we gaan naar bed.
´s Nachts zakt mijn bed in en met een bons lig ik op de grond.

P1030949P1030953P1030969P1030974

30-4 Nasbinals St.Comte d´Olt 30km
De winkel is nog dicht als we vetrekken. Gelukkig is het droog. Het is echter wel koud: 2 graden. We lopen het dorp uit en staan in de wereld van de Aubrac. De Aubrac is een vlakte op 1300 meter. De elementen hebben er vrij spel en de vegetatie is alpiee.
De Aubrac is schitterend. Velden met orchidëen en narcissen. Af en toe loop je door een stroompje, maar dat maakt de beleving niet minder. Na 8 km zijn we in de plaats Aubrac. Bij een café drinken we koffie en eten een notentaart. We kijken uit op de Aubrac en op een alpiene plantentuin. Na een bezoek aan de kerk gaan we verder. We dalen 500 meter naar Belvezet en St.Chely en Aubrac.
Voor een supermarkt staat een bank en daar eten we wat samen met een groep andere pelgrims. Ik heb dorst en drink bijna een liter druivensap. Dit zorgt voor diarree.
We klimmen en dalen veel: 1180 – 1307 – 1144 – 808 – 830 – 527 – 385 meter.
Wolfgang loopt met ons mee. Via l´Estrada en La Rozère lopen we naar St.Comte. Om 17uur zijn we er. Ik ben moe en voel mijn voeten goed.
De gite is prima. Verzorgen. De was in de wasmachine. We gaan dan boodschappen doen en pizza eten. Die smaakt prima. Na het eten terug naar de gite. We hangen de was op en reserveren voor morgen. Tijdens het schrijven drinken we met zijn drie een fles wijn. Om 21.30u slaap ik.

P1030977P1030979P1030983P1030987

1-5 St.Comte d´Olt Fonteilles 28km
Het is droog als we op pad gaan om 7.30u. De brug over en rechtsaf. We lopen langs de Lot. Even later gaan we klimmen. Losse stenen, veel water en vette leem maken het niet gemakkelijk. Bij Combes lopen we het dorp in. Daarna dalen en richting Espalion. Net voor Espallion een kruis van St.Hilarius (onthoofd in Syrië – hoofd naar moeder gebracht)
Espalion is een mooie stad. Onderweg bel ik meerdere mensen (Tonnie, Lianne, Victor, Florence). We verlaten de stad weer en gaan weer klimmen. 150 meter stijging over een pad met losse stenen en glibberklei. Daarna weer omlaag. Bij een kerkhof hebben we een rust.
Dan weer langs de Lot. Het landschap is mooi. Na een tijd zijn we in Estaing en bij een bar lunchen we. Daarna verder langs de Lot. We klimmen van 300 naar 640 meter. Soms over asfalt en soms een pittige klim in het bos.
Iets na 15 uur zijn we er. Douchen, wassen en schrijven in een mobilhome. Om 19.30uur wordt er gegeten. Het diner is fantastisch (soep – groentenkrans – tartaar – kaas en koffie – goede wijn en een digestief) Net na 10 uur lig ik in bed en slaap vrijwel gelijk.
´s Nachts stormt het flink. Ik droom, dat het mobilhome uit elkaar valt. ´s Morgens is het weer rustig.

2014-05-01 08.21.062014-05-01 09.14.062014-05-01 13.16.272014-05-01 14.36.36

2-5 Fonteilles Conques 27km
Na het ontbijt vertrekken we om 7.30uur naar Campuac. Daar nemen we de GR6 naar Campagnac. Daar komen we weer op de GR65. In stevige pas lopen we naar Espeyrac. Daar doen we inkopen en drinken wat. Via veldwegen en door een beekdal komen we in Senergues. Daarna is het weer klimmen en dalen. Voor St.Marcel gaat het regenen. We lunchen in de kerk. Na de lunch is het droog en dalen we 300 meter naar Conques. In Conques slapen we in het klooster. Het is erg vol en ik slaap boven. Dan het dorp en de kerk bezoeken en Leffe drinken. Douchen en schrijven. Om 19 uur eten en om 20.30 u naar de pelgrimszegen. De uitleg bij het timpaan duurt lang. Snel ga ik naar bed.

2014-05-02 07.20.422014-05-02 12.18.152014-05-02 15.09.182014-05-02 21.25.03

3-5 Conques Livinhac 25km
Om 7u aan tafel en om 7.45u op pad. Conques is leeg. Een brug over en de abdij ligt al weer achter ons. Al snel klimmen we weer 300 meter omhoog. Het is pittig en steil. Na de klim kiezen we voor de route over Nouillac. We lopen over asfalt. Net na 10 uur zijn we in Nouillac. We doen boodschappen en drinken koffie in een bar. We zijn niet de enige pelgrims. Dan gaan we verder naar Decazeville. Er staan een aantal banken die gemaakt zijn voor onze lunch. We nemen er de tijd voor.
In Decazeville gaan we van de route af. Sebastian moet pinnen. We drinken een pilsje. Het smaakt prima. Na de pils komen de boodschappen.
De laatste 4 km is het klimmen naar de kapel van Rochus en dalen naar Livinhac. We zoeken onze gite op. Na de ontvangst eerst verzorgen en dan wassen en drogen. Het is zonnig en het waait wat. We bekijken de stad. ´s Avonds eten we bij de camping en daarna naar bed.

2014-05-03 06.51.472014-05-03 07.57.022014-05-03 10.36.172014-05-03 14.23.45

4-5 Livinhac Figeac 25km
Om 8.30u vertrekken we uit Livinhac. We moeten gelijk klimmen. Het is nevelig en fris. In ganzenpas lopen we met nog meer pelgrims over blubberige steenpaden.
Na ruim een uur zijn we in Monredon. Daar zet een Oostenrijker in een camper koffie voor ons. We gaan verder over veldwegen tot St.Felix. Op een terras eten we een kom soep en drinken een panaché. Na 12.30u krijgen we honger, maar een bank vinden we niet. Twee km langs een N-weg. Geen bank. Dan maar een gammel muurtje. De lunch smaakt goed.
Dan richting Figeac. Vlak voor de stad passeren een stel corsowagens die stapvoets naar de stad gaan. Als we even later in Figeac in de stad op een terras zitten, komt de stoet voorbij. Nu aangevuld met muziekgroepen.
Om 17 uur gaan we weer naar de gite. Wassen en schrijven. Seb. Is moe en slaapt. Ik loop met Herbert de stad in. Champollion is geboren in Figeac. Om 19.30u eten, was afhalen en naar bed.

2014-05-04 14.20.592014-05-04 15.17.252014-05-04 18.45.182014-05-04 19.01.09
5-5 Figeac Cajarc 30km
Om 8 uur zijn we op pad. Na 10 minuten klimmen we de stad uit. Ik ben in korte broek en bloes, want het weer is prima. Wat klimmen en dalen. Na 2 uur zijn we in Faycelles. We drinken wat en kopen koek en sap. Verder op pad. Na een tijd zijn we in Grealou. Daar hebben we een ruime lunchstop. Eten en een lekker dutje.
Rond 16 uur zijn we in Cajarc. Douchen, boodschappen, eten, schrijven en naar bed. Het is net 21uur geweest.

2014-05-05 07.47.012014-05-05 09.07.472014-05-05 14.31.162014-05-05 18.56.08

6-5 Cajarc Varaire 25km
Om 7.30u gaan we op pad. Eerst een café au lait en un pain chocolat. Na 2 straten en een kleine klim staan we buiten de plaats. Eerst naar Gaillac, dan het bos in naar St.Jean de Laur. Daar drinken we koffie en eten yoghurt. Verder door het bos naar Limogne-en-Quercy. Op de markt lunchen we op een terras. Er zijn veel meer pelgrims. Ook een Nederlander. Nick is een jonge vent. Hij slaapt in het bos en geeft zo min mogelijk geld uit. Ik verzorg zijn voeten. Ze zien er slecht uit. Ik tape zijn tenen.
We gaan verder. Twee uur later zijn we in Varaire. Wassen, verzorgen, een stempel halen en boodschappen doen. Morgen naar Cahors, het einde van mijn camino.

2014-05-06 09.33.182014-05-06 14.15.012014-05-06 17.54.502014-05-06 17.55.58

7-5 Varaire Cahors 32km
De laatste dag van samen lopen. In Cahors stop ik en ga daarna weer naar huis. Om 7.45u gaan we op pad. De wereld is nat en de lucht vochtig. De weg loopt door het bos en golft langzaam.
Bij Mas de Verres drinken we koffie en eten een notentaartje. Dan weer op pad. Na weer een paar uur komen we bij de kantine van een sportveld. Dan verdwijnen de bossen. Asfalt is de nieuwe ondergrond. Het is warm geworden. Herbert heeft last van zijn schenen en het gaat niet meer zo snel. Een afdaling naar Cahors, want dat ligt 200 meter onder ons. De schenen van Herbert doen pijn.
Net over de brug is een acceuil pelerin. De ontvangst is hartelijk. Het postkantoor is snel gevonden. De nieuwe schoenen van Sebastian zijn er niet. We gaan naar de auberge. Het is een trieste plek. Veel mensen op een kamer, kapot zeil, een kale douche.
Na het douchen gaan we kebab eten. Het smaakt goed. We sluiten de dag af met een fles Cahors. Herbert gaat morgen verder en we ontbinden het drietal. Daarna naar bed.

2014-05-07 09.13.542014-05-07 11.29.072014-05-07 16.18.242014-05-07 16.39.27

8-5 Cahors
Wat een slechte herberg. Ik slaap slecht. Ook door een asociale arbeider die heel de nacht geluid maakt. Ik neem afscheid van Herbert en wens hem een bon chemin. Het doet toch pijn. Seb en ik gaan op zoek naar een nieuw slaapplek. Het wordt een interhotel op 5 minuten van het station.
De dag vult zich vanzelf: een doos zoeken voor Sebastian, stad en kathedraal bezoeken, bijslapen, eten en op tijd naar bed.

2014-05-08 10.05.032014-05-08 11.47.162014-05-08 17.20.54

9-5 Cahors Etten-Leur
Naar huis. Eerst naar Parijs, dan naar Brussel en dan Roosendaal. Victor haalt me op. In de trein nog een bijzondere ontmoeting met Lenie.

Tot slot
Het is een onverwachte camino geworden. Je ontmoet nog voor de start een 32-jarige Duitser en even later een Oostenrijker. Het kon het begin zijn van een grap. Het was echter ernst. Samen liepen we 350km. Of ik hen weerzie, weet ik niet. Wel dat zij voor mij deze camino mede kleur gegeven hebben.