26-7 Etten-Leur - Oviedo

Tegen half 8 haalt Peter me op en we gaan naar Jan. Om 7.45u stappen Jan en Corrie en ik bij Peter in de auto en we vertrekken naar Schiphol. Om 9.15u zijn we er. We gaan samen koffie drinken en nemen afscheid. Om 12.15u vertrekken we naar Madrid en om 14.50u zijn we er. Om 16.30u naar Oviedo. Om 17.45u zijn we er en omdat de bagage na 10 minuten al op de band ligt, halen we de bus van 18uur. Drie kwartier later zijn we bij het estacion de autobuses en gaan we op weg naar ons hostal. Onderweg halen we in de kathedraal een stempel en wandelen verder. Onze hospitalero is niet aanwezig. Na het droppen van onze bagage gaan we eten. Eerst een Rioja met onze gastheer en gastvrouw en dan een menu voor €9. We drinken de lokale specialiteit: sidra. Om 22u gaan we naar ons hostal en we slapen zo.

CIMG0004P1010687CIMG0011P1010694
\
27-7 Oviedo San Juan de Villapanada 30km

Om 7u op pad. Eerst terug naar de kathedraal en dan op pad. Schelpen en pijlen leiden ons de stad uit. De bar in San Lazaro de Paniceres is nog dicht. We klimmen en dalen rustig verder. Het landschap is schitterend. Eerst klimmen en dalen naar Valsera en via Promono en Paladin komen we in Penaflor. Via een middeleeuwse brug steken we de rivier over en lopen verder naar Grado. In Grado doen we boodschappen, want vanavond moet er in de albergue gekookt worden. We lopen het hele plaatsje door en aan het eind gaan we naar links en begint de steile klim. Na een tijdje klimmen, stopt er op een kruising een auto. Het is de baas van de albergue. Een jonge vrouw geeft aanwijzingen om de albergue te vinden. We zullen haar nog vaak tegenkomen. Net achter de kerk ligt de albergue. Elektrisch koken vind ik moeilijk wat betreft de planning. De saus wordt prima: chorizo en tomato fritte in olijfolie en veel kruiden. Het koken van de pasta is moeilijker, maar het lukt wel. We eten lekker en samen met een La Mancha wordt het een prima maal. Inspirerend, want na ons gaat iedereen koken. We drinken buiten nog een biertje, halen de was af en gaan naar bed.

CIMG0033CIMG0034CIMG0044CIMG0056

28-7 San Juan de Villapanada La Espina 29 km
Om 7u gaan we op pad. Jolanda loopt graag met ons mee. Eerst klimmen naar de Alto de Cabrurnana. We gaan in een lekker tempo omhoog. Eerst flink dalen. Omdat ik mijn knie voel, overweeg ik mijn knieband. Ik laat die toch achterwege. In Moratin worden we teruggestuurd. We hebben een pijl gemist. We lopen terug en vinden nu wel de pijl. Na een tijd komen we in Cornellana. Net ervoor worden we naar een klooster geleid. We lopen het dorp in voor een koffie en een broodje. Jolanda gaat alleen verder. Na een ruime stop kopen we koekjes en zoeken de route weer op. Tegen 13u zijn we in Salas en bij de ingang van Salas zit Jolanda op een stoeprand. Ze wil stoppen. We brengen haar naar de albergue, eten en drinken wat met haar en nemen afscheid. Dat was wel heel kort gezelschap. We gaan om 14u op pad naar Bodenaya. Eerst langs de kerk. Daar is een bruiloft. Door de stadspoort verlaten we Salas en al snel wandelen we het stadje uit en het bos in. We klimmen constant. Het loopt prima. We verlaten het bos en gaan verder over een pad parallel aan een autopista die nog niet af is. Na een tijdje lopen we over een landweg naar Bodenaya. Behalve een kerk en een albergue is er niet veel. We lopen verder naar La Espina. Het is erg mistig en we moeten even zoeken voor we ons hostal gevonden hebben. Na een uur is de mist opgetrokken en het is droog. We lopen La Espina in op zoek naar een supermercado. Na wat boodschappen drinken we 2 brandy ‘s aan de bar. Terug naar het hostal om te schrijven. Het diner is om 8u. Vanavond kippensoep, biefstuk met friet en mayo en yoghurt. Samen met een vin joven uit Valencia een goed maal. Na het diner schrijf ik af en ga naar bed.

CIMG0079P1010740P1010743

29-7 La Espina Campiello 24km
Om 7.45u gaan we op pad. Kort na vertrek duik ik een zijpad in, want ik heb diarree. Na een ruime km verlaten we de weg en lopen al snel over landelijke paden. Het is droog en de jack gaan al snel uit. Constant klimmen en dalen. We ontmoeten een vrouw uit Venezuela, kletsen wat en maken een foto. Verder naar Tineo. Onderweg ontmoeten we een Nederlandse die van huis uit is vertrokken. Het landschap is mooi. Rond half 11 zijn we in Tineo. Na Tineo gaan we klimmen van 669 naar 922m. Het uitzicht is schitterend. Na een tijdje dalen we weer en bij een Alto rusten we op een bank voor een kapper. Na 600m gaan we het bos in. Na een tijdje een schitterende ruïne van een klooster. We lopen verder naar Obano. We moeten terug langs de ruïne om weer op de route te komen. Verder door het bos. We eten met Marie-Claude een boccadillo en drinken wijn. Tegen half 11 duiken we het bed in en slapen vrijwel gelijk. Mijn Panasonic geeft een foutmelding over de focus. Wat de oorzaak is, weet ik niet. Wel dat ik geen foto's meer kan maken. Ik baal.

CIMG0104CIMG0114P1010760436

30-7 Campiello - Penaseita 19km
Om 7.30u zitten we aan tafel. Na een café con leche en pan tostado gaan we op pad. Al snel verlaten we het asfalt en gaan klimmen en dalen. Het is mistig en we zien nog niet zo veel. We klimmen naar de Alto de Porciles op 770m. Even later passeren we bar José Manuel. Gelijk erna gaan we omlaag. Dan weer klimmen naar de Alto de Labadoiro. Daarna weer omlaag. Via Ferroy zijn we om 12.30u in Pola de Allende. Jan is ongerust over zijn oog en we gaan naar het centro del salud en het ziekenhuis in Cangas. Morgen kunnen we weer verder. In Penaseita is Marie-Claude blij dat we er zijn. We eten samen op het terras en drinken wijn. Het smaakt goed en we zijn blij, dat het goed is afgelopen in het ziekenhuis. Jan gaat schrijven en ik me verzorgen. Daarna schrijven we in de bar. Om 11u liggen we in bed.

CIMG0134CIMG0142CIMG0143CIMG0144

31-7 Penaseita - La Mesa 18km
Om 7.15u gaan we op pad. De camino is mooi. Een pad langs een berghelling dat uitziet op een beekdal. Het pad golft en klimt gestaag. We zijn gestart op 560m en moeten klimmen naar 1149m. Dan wordt het zwaar. De helling is 13 tot 20%. Na 2 uur staan we op het hoogste punt. Het zicht is schitterend. De dalen zitten vol wolken en het lijkt net een zee. Daarna omlaag naar Montefurado. Het dorp is leeg. Via Lago gaan we verder naar Berducedo. Daar drinken we wat en doen boodschappen voor het koken van vanavond. Om 13.30u zijn we in La Mesa. We schrijven buiten op het terras. Ik krijg een kusje van de zon. Telkens komen er pelgrims binnen en de herberg wordt voller en voller en tot slot te vol. 's Nachts liggen de matrassen tussen de bedden op de grond. Marie-Claude maakt een salade en een fruitsalade. Jan en ik de pasta. Om 6u eten we. Samen met een goede Rioja wordt het een prima maal. Intussen komen er nog steeds pelgrims binnen. Rond 9u lig ik in bed en slaap snel.

CIMG0154CIMG0162CIMG0183

1-8 La Mesa - Castro 21km
Om 6.45u gaan we op pad. Ik zie op tegen een afdaling van 1049m naar 250m. Eerst een stevige klim naar Buspol. Het is koud en het dreigt te gaan regenen. De poncho gaat aan. Het waait hard. Net na Buspol zien we in de diepte water. Dat moet het stuwmeer zijn. De weg is niet zo heftig als gedacht/verwacht. In 6 km staan we beneden op de stuwdam. Ondanks de ouderdom is de stuwdam nog steeds indrukwekkend. We volgen de AS14 een aantal km. Dan naar rechts, weg van het stuwmeer, en via een mooi pad lopen we naar Grandes de Salime. In Grandes een grote stop. Ik koop een nieuwe camera. De keus is niet groot. Ik neem een Nikon Coolpix en geen Panasonic. Voor Jan kopen we een bril +1,5. Hij ziet het weer zitten. In een bar drinken we cola en ik pak de camera uit om die in gebruik te nemen. Na een korte klim glooien we naar Castro. Marie-Claude komt bij ons zitten. Regelmatig komen er nieuwe mensen bij ons zitten om wat te kletsen. We kunnen pas tegen 8 uur eten. We eten samen met Marie-Claude en Bernard. Na het diner gaan we naar bed en slapen snel.

CIMG0188CIMG0193CIMG0196CIMG0215

2-8 Castro Padron 22km
Tegen 8u vertrekken we. Het is fris en de lucht is mooi. We klimmen eerst naar de Alto de Acebo op 1100m. Om 9.44u zijn we boven. Daarna omlaag naar Acebo. Omdat we in Galicië aangekomen zijn, geeft de open kant van de schelp de richting aan en niet de gesloten de richting aan. Na Acebo is het nog 10km naar Fonsagrada. We stappen lekker door en om 12.45u zitten we bij Manolo aan een menu. Om 14u zijn we in Padron. We zijn nummer 15 en 16. Ik ben blij, dat ik weer een camera heb, want dat helpt bij het schrijven. Om 16u wordt een groep jonge Spanjaarden doorgestuurd, omdat de albergue vol is. Op het gras zit Linda. Ze komt uit Heide. We eten en drinken met Marie-Claude. Ik leg haar uit hoe in veel gezinnen hun dag indelen. Ook reserveren we in bar Eligio in Cadavedo. Tegen 9 uur liggen we in bed en ik slaap vrijwel gelijk.

456460CIMG0219CIMG0226

3-8 Castro - Cadavedo 23km
Wassen, eten, koffie en tegen 7.30u op pad. Het is fris en mistig. Ik voel me niet lekker, want ik heb buikpijn. Na een korte tijd duik ik de kant in. Ik was bijna te laat. Het gaat gelukkig beter met me. Toch lastig. We klimmen door het bos naar Montouto op 900m. Verder omhoog naar de ruïne van de oude herberg op 1030m. Na een lange afdaling komen we in Paradavella en Degolada. Daar weer omhoog van 690m naar 825m. We klimmen verder naar Alto de Fontaneiro. Verder naar Cadavedo. De albergue is vol en ik ben blij, dat we gereserveerd hebben in een hostal. Om 16u komt Marie-Claude ook binnen. Na een claro en wijn reserveren we al vast het pension in Lugo. We gaan naar de kamer en rusten wat. Om 5.30u gaan we een boccadillos eten. Om 7u eten we in het pension. Het smaakt niet goed. Tegen bedtijd zoeken we de ontbijtbar van morgen en drinken 2 brandy ‘s. Ik slaap perfect.

478CIMG0270CIMG0277DSCN0043

4-8 Cadavedo - Lugo 31 km
Om 7u op pad. We stappen lekker door. Eerst klimmen - 200m - en dan een lange afdaling. In Castroverde is een mooie fontein. Verder naar Souto de Torres. Daar een koffie bij een koffiebar langs de weg. Een man deelt snoepjes uit. Lugo komt langzaam maar zeker dichterbij. Tot 2km voor het einde van de etappe lopen we over het platteland. Snel zoeken we het hostal op. Eerst naar de kathedraal voor een rondwandeling en een stempel. Na een bezoek aan het centrum voor de camino besluiten we de gewone route te nemen en niet de noordroute. Die is niet gemarkeerd. Tegen half 6 komt Marie-Claude. Ze is doodmoe. Zij naar de kamer en wij afschrijven. Even rusten en dan gaan eten met Marie-Claude. Het is gezellig en rond 9.30u gaan we naar bed. Morgen naar Ferreira; een geboekte privado.

512CIMG0295CIMG0301DSCN0051

5-8 Lugo - Ferreira 27km
Het duurt even voor we de stad uit zijn. Na de brug over de rivier zitten we al snel in de buitenwijken. Even een foto bij de 100km paal. Het is droog en het loopt lekker. Al snel verdwijnt de kilte van de nacht Het landschap is mooi. In Burgo eten we pan tostado met hele jonge kaas en honing. Heerlijk. Na 19km komen we bij San Roman. We nemen de Romeinse route naar Ferreira. Die leidt door eucalyptusbossen. Jan belooft zaadjes. Een aantal bladeren gaan nu al in het schrift. Het was doen is primitief vandaag. Geen wasbak, maar buiten met koud water. Het regent een beetje en besluiten om een wasdraad onder de horreos te spannen. Dan schrijven onder het genot van een witte ribeiro del duoro. Het eten vanavond is een salade met chorizo en tortilla en brood. Na het eten lopen we even naar de andere bar en drinken daar een brandy. De was wordt afgehaald en dan naar bed.

523CIMG0331CIMG0340DSCN0089

6-8 Ferreira Castenada 28km
Om 6.45u gaan we op pad. Het is bijna licht. Door de bewolking en de mist oogt het somber. We missen een pijl en komen na even weer op hetzelfde punt als eerder. Pepe wandelt de andere kant uit. Ik denk, dat hij verkeerd gaat, maar wij blijken een pijl gemist te hebben. In de herhaling zien we de pijl wel. In het voorbijgaan krijg ik van Pepe een terechtwijzing in een onverstaanbare taal die misschien nog het meest op Spaans lijkt. Na een lange klim komen we op ruim 700m op de top. Het is open en leeg. We gaan dalen en komen in Villamayor in een bar. Daar ontmoeten we Patricia en Alfons, een paar uit Antwerpen. Net na 11.30u lopen we langs de albergue van Melide. Vanaf nu is er een tsunami van pelgrims. Net na Melide is er een kapel. Bij de kapel is een Spaans stel met twee kindjes in een karretje achter de fiets. Even later zijn we in Boente bij een Jacobuskapel en een kussende priester. Na 2008 is niet alles veranderd. Verder naar ons pension in Castaneda. Tijdens een pils komen Alfons en Patricia bij ons zitten. Na een gezellig uur gaan ze verder en wij gaan eten. Het smaakt prima. Na het eten gaan we naar ons pension om te schrijven en was af te halen. Om 7u ben ik klaar. Na een sinaasappel en een ligstoelsessie gaan we naar de bar voor een brandy. Dan naar bed en ik slaap prima.

CIMG0353CIMG0361CIMG0363

7-8 Castenada - Arco o Pino 25km
Om 7.30u vertrekken we naar Ribadiso. Het weer is prima en de weg is bijna leeg. Na 3km bospaden komen we in Arzua. Net voor Arzua nog een pittige klim. In Arzua kopen we brood voor bij de camembert. Na Arzua wordt het weer druk. Er zijn volop bars langs de route en de terrassen stromen vol. Verder naar Santa Irene. Verder naar Rua. We lopen weer bijna alleen. Ik herken de herberg en het terras van 2008. Naar pension Codesal is nog een heel eind. Aan het eind van de plaats linksaf en na de Eroski aan de linkerkant. Eerst een Estrella, dan douchen, wassen en schrijven, Om 4.30u ben ik klaar. We kopen bij Eroski wat eten en drinken en lopen naar het centrum om wat te eten. We eten samen. Het is gezellig en tegen 10u liggen we in bed.

CIMG0374CIMG0381CIMG0386
8-8 Arco O Pino - SdC 20km
Vanochtend om 8u op pad. Het is maar 15km naar Monte Gozo. Het is nog niet superdruk. Na een tijd komen we Alfons en Patricia tegen en we lopen samen op. Bij Gozo splitsen onze wegen. Wij gaan naar links en zij rechtdoor naar SdC. Gozo is doods en we moeten nog tot 13u wachten. We besluiten toch maar naar SdC door te lopen en reserveren eerst bij Ramon. Onderweg naar SdC komen we Alfons en Patricia weer tegen. Samen lopen we naar de kathedraal. We zijn er. Het zit erop. Het voelt goed. We halen onze compostelam op. Onderweg komen we nog een groep medepelgrims tegen van onze camino. Met Patricia en Alfons spreken we af om 's avonds samen in de bar van Jan te gaan eten. De bar van Jan is er niet meer. We gaan eerst wat drinken en daarna eten. De Jacobsschelpen en pulpo smaken goed. De Albarino combineert er prima bij. Op het terras bij Ramos drinken we nog een brandy en gaan daarna naar bed.

DSCN0135DSCN0148DSCN0150591

9-8 Santiago de Compostella
Vandaag is een uitboldag. Een beetje luilakken en easy going. Om 11u naar de pelgrimsmis. Een boardingpas printen, shoppen, souvenirs kopen, een taxi regelen. 's Avonds eten we weer met Alfons en Patricia. We vieren de verjaardag van Alfons en eten in helzelfde restaurant als gisteren. Daarna borrelen, de tent van Linda meenemen en naar bed. 10-8 Santiago de Compostella Vandaag gaan we naar huis. Na wachten, taxi naar de luchthaven, wachten, vliegen naar Madrid, wachten, vliegen naar Amsterdam, bagage verzamelen, een Fyra pakken, uitstappen in Etten-Leur, gaan eten, kom ik weer thuis. Het zit erop. Met een tevreden gevoel kijk ik terug en stap weer in mijn eigen bed. Niet primitivo maar luxe.