Breda, 30-5-2011
Om 8.08u vertrekken we in Etten-Leur met de bus naar Breda Vlaszak en daar begint onze wandeling. Het eerste stuk is bekend en we lopen vlot door. Bij de Teteringse dijk het spoor over en dan komen we bij een echte zandverstuiving: het Cadettenkamp. We moeten rechts houden, maar toch zijn we aan het eind de route kwijt. Met de gps en het wandelboekje komen we weer op de route. Verder richting Dorst en bij natuurbad Surea lopen we tussen de paarden. Als we het bos uitkomen, zijn we bij het Wilhelminakanaal en belanden in Dongen.
In het centrum van Dongen eten we een broodje zalm. De Chablis ontbreekt, maar toch smaakt het prima. We verlaten Dongen en lopen een aantal kilometers langs het kanaal. Als we het kanaal overgestoken zijn en via een talud naar beneden gegleden zijn lopen we tussen het kanaal en een sloot. We verlaten het kanaal en lopen langs de Coca-colafabriek naar de noordrand van Tilburg. In een plassengebied met knuppelbruggetjes lopen Schotse hooglanders; een schitterend zicht.
Na een stop belanden we in landgoed Ter Heijden. De afwisseling in de bossen is mooi; stukken open, naaldbos, loofbos. En daar tussenin stoffige zandpaden die wij moeten lopen. Na een tijdje hadden we bij de ingang van de Efteling moeten zijn, maar we missen een afslag en komen op de weg van Waalwijk naar Tilburg. 500 meter verder is een busstation. We besluiten de wandeling en nemen de eerste bus naar Tilburg en de eerste trein naar Etten-Leur.
Het is warm – 31 graden – en het is stoffig. Mijn kleding is vuil, doordrenkt met zand en zweet. Deze dag was top en na de eerste 40 km komen er meer. Ik merk dat ik best moe ben en ga op tijd naar bed.

thumb_P1030093_1024thumb_P1030102_1024thumb_P1030096_1024thumb_P1000531_1024thumb_P1000535_1024

Kaatsheuvel, 10-12-2011

Om half 8 zitten we in de trein naar Tilburg en om 9 uur start bij het Eftelinghotel etappe 2 van het hertogenpad naar het NS-station in Den Bosch. Al snel zitten we op de route. Een korte stop bij een oorlogsmonument en dan verder door de bossen naar de Roestelberg om een kop koffie te drinken. Na de koffie de zandvlakte op van de Loonse en Drunense duinen. Het zand loopt zwaar. Een dunne bevroren bovenlaag en zacht zand eronder. Na enige tijd zoeken verlaten we de zandvlakte en gaan op zoek naar knooppunt 48. Doordat er een law-bordje weg is, lopen we verkeerd en het kost zeker een uur voor we weer op de route zitten. Verder door de Loonse en Drunense duinen. De route is mooi, maar ook zwaar. Alle horeca onderweg is gesloten en dat valt tegen. Na 16 km verlaten we het bos en gaan op weg naar Nieuwkuijk. We lopen om de plaats heen en komen op een dijk waar vroeger een spoorlijn heeft gelegen. Sommige stukken liggen er nog en ook de spoorbruggen zijn nog intact. Tegen 16 uur zijn we op station Den Bosch. Na een koffie en een Bosche bol van De Groot kunnen we weer naar huis. Met de kennis over Hakkie van Rosmalen gevoed, kunnen we terugkijken op een mooie dag.

thumb_P1000543_1024thumb_P1000537_1024thumb_P1000545_1024

Den Bosch, 23-11-2012

Om 8.45u haal ik Jolanda op en om 9uur zitten we in de trein naar Den Bosch. Tegen 10u vertrekken we bij het station. Bakker De Groot slaan we nu nog over. Via de markt en de Sint Jan komen. We in het Bosche broek. Het is nat en slikkerig. In een grote boog lopen we om de stad heen en gaan verder naar het oosten. Vlak bij Maaskantje drinken we koffie in een café. Langs de Aa door een rivierdijkenlandschap naar Berlicum. Tussen de hele grote koeien door lopen we langs Middelrode. In het bos de ruïne van kasteel Seldensate. De laatste 3km gaan naar kasteel Heeswijk. Net achter het kasteel ligt de bushalte. Na hele korte tijd stappen we in de bus. Na een bosche bol bij de bakker, gaan we weer naar huis. Een prima dag.

thumb_P1010915_1024thumb_P1010918_1024thumb_P1010921_1024thumb_P1010923_1024thumb_P1010925_1024thumb_P1010930_1024

Heeswijk, 1-2-2013
Net na 7u haal ik Jolanda op. Om 9u zijn we bij kasteel Heeswijk, de start van etappe 4 van het Hertogenpad. Al gauw lopen we het bos in. Na ruim 4 km is het café dicht. We eten worstenbrood op het uitgestorven terras.Verder door een lege wereld. Iedereen is weg. Na weer 5km komen we bij de Bedafse bergen. Schitterende zandwallen, vennen en verstuivingen. Ook de volgende koffiemogelijkheid is gesloten. Weer geen koffie. Via een ecoduct gaan we de A50 over. Na weer kilometers bos komen we bij een natuurcentrum. Koffie met kersenflap. Daarna met een grote boog rond Uden. Na een paar minuten is de bus naar Osch er. In Osch hebben we amper tijd voor koffie of de trein is er al. Om 16u zijn we weer in Etten-Leur. Het was nat. De hele dag. Toch was het gezellig en liep het lekker. Na het bad even rust. Een welverdiende.

thumb_P1020040_1024thumb_P1020041_1024thumb_P1020042_1024thumb_P1020043_1024

Uden, 17 oktober 2014
Om 7uur stappen Jolanda en ik de trein in om een etappe van het Hertogenpad te wandelen. Tegen 9uur starten we aan de rand van Uden. Het wordt mooi weer en we hebben er zin in. De eerste km’s gaan over bospaden en over landwegen. De wereld is nog leeg. Dan komen we bij vliegbasis Volkel. Op de basis is niets te zien. Er staan wat mensen vliegtuigen te spotten.(die er niet zijn) Na een korte koffiestop gaan we weer verder. In Odiliapeel is een café. Jammer, gesloten. We lopen in de wereld van Kortooms en Coolen. Bij een visvijver nemen we een lunchstop. Langs een ven en door een bos. Van Venhorst lopen we naar Handel. Bij Huize Padua besluiten we, dat het genoeg was voor vandaag. Om half 5 zijn we weer in Etten-Leur. Ik zet Jolanda af en ga naar huis. Ik kijk terug op een leuke en gezellige dag.

P1040624_1024P1040627_1024P1040628_1024P1040632_1024P1040636_1024P1040640_1024P1040643_1024

Huize Padua, 13-12-2014

Om 6.45uur haal ik Jolanda op en om 9.15u stappen we in Huize Padua uit de bus voor de volgende etappe van het Hertogenpad. Het is droog en bijna windstil. Het regent niet, maar de wereld is nat door de vele regen van de afgelopen week.
Eerst naar Handel. Geen koffie te krijgen. Snel gaan we het bos in. Soms onderbroken door land en een verspreide boerderij. Dit landschap blijft zo de hele dag. Bij een rust op een bank zien we een pad zitten. Even later ook een ree.
Dan gaan we de Peel in. De vele turfvaarten zijn nog goed zichtbaar in het landschap. Turfresten, heide en sloten. Afgewisseld door varkensmesterijen. Er rijk ziet het er niet uit.
Net na 3 uur staan we bij de bushalte Crayenhut bij Deurne. Een half uur wachten op de bus. Die stopt niet, maar rijdt voorbij. Een klacht bij Veolia ingediend. Door en door koud stappen we de bus in naar Deurne. De trein rijdt prima op tijd en om 18.30u zijn we weer in Etten-Leur.
Ik zet Jolanda af en ga naar huis om weer warm te worden. Een mooie en gezellige wandeling door een onbekend stuk Brabant.

P1040736P1040739P1040744

Deurne, 8-10-2016

Net na 7 uur haal ik Jolanda op. Met trein en buurtbus naar halte Kraaienhut in Deurne en weer op pad. Het is 9 uur. Het is wat fris. We hebben er zin in.

Bij aankomst lopen we eerst het defensiekanaal voorbij. Het is kleiner dan gedacht. Dan de pad naar Griendtsveen in en stappen. Het pad loopt langs het kanaal. Er staan bunkers langs van de Peellinie. Nu zijn de bunkers voor de vleermuizen.

Tegen 11 uur zijn we in Griendtsveen. Eerst een koffie drinken met pruimentaart. Buiten zijn de voorbereidingen bezig voor de WK bokkenknollen. Weet je niet wat dat is? Kijk eens op
We bezoeken ook het graf van Toon Kortooms. Indrukwekkend om bij het graf te staan van de schrijver waar je veel boeken van hebt gelezen. Daarna verlaten we het WK en Griendtsveen.

We lopen over los zand door het reservaat Mariapeel. Op een bank drinken we wat en eten een broodje. Verder naar Helenaveen. Dan verlaten we het veen en lopen 3km over een fietspad langs de Peelstraat, Bij de rotonde linksaf, de A67 onderdoor, naar rechts en een heel ruime km verder staan we bij de bushalte. Dit keer stopt de bus wel en gaan we via Deurne en Breda naar huis. Net na 5 uur zet ik Jolanda weer af. We vonden het een mooie en gezellige dag.

DSC03516DSC03517DSC03518DSC03519DSC03521DSC03523DSC03530DSC03533aDSC03537

16-02-2017 Meijel

Om 5 uur naast je bed, om 6 uur in de trein en om 8.15u op de plaats, waar je de vorige keer gestopt bent: de Heitraksedijk bij Neerkant. Het is net boven 0 en een beetje mistig. Komt de zon erdoor?

Even zoeken naar het eerste wit-rode schildje en dan op pad. Eerst 5 km over asfalt door het buitengebied van Neerkant. Veel kalver- varkens- en kuikenmesterijen. Op punt 37 gaan we linksaf, want we willen dwars door de Peel lopen. Na een ruime km staat er een bord en de mededeling, dat er gewerkt wordt en de Peel verboden gebied is. Dan maar weer terug punt 37. Nu rechtsaf en linksaf. We komen langs een kuikenmesterij. De foto's spreken voor zich.

Op een bank drinken we koffie en eten een worstenbroodje. We blijven langs de Peel lopen. Af en toe krijgen we een indruk van de schoonheid van dit gebied. Lange en rechte wegen door het platteland. Dan een stop bij Mijl op Zeven. Koffie en wat brood. Het smaakt goed. Na de koffie lopen we door de Peel. Heide, vennen, dijkjes….. het kan niet op. Het is zo lekker, dat ik mijn jack uitdoe en in mijn fleece loop.

Na een laatste rondje Peel gaan we richting Meijel. In Meijel drinken en eten we wat bij een kapel. Hier is een wonder gebeurd. Na de rust nog een stuk tot de bushalte bij de Roggelsedijk.

De eerste bus die komt, brengt ons naar Meijel terug en de volgende naar Deurne. Daar stappen we in de trein en zijn voor 18u in Etten-Leur.

Ik neem afscheid van Jolanda en bedank haar voor deze fantastische dag. Volgens mij heb ik een kusje van de zon gehad.

DSC04022DSC04025DSC04023DSC04026DSC04029DSC04031DSC04032DSC04033DSC04034

12-04-2017 Meijel - Roermond

Net na 6 uur zitten Jolanda en ik al in de trein. Via Tilburg, Weert, Meijel komen we om 8.30uur aan op de Roggelsedijk bij Witdonk. Het is droog en het wordt een graad of 16. Kortom: prima wandelweer. En dat hoop je ook. als je de laatste etappe loopt van een tocht van 240km.

Eerst lopen we naar Heibloem over mooie bospaden. Het loopt lekker. Na een ruim uur een koffiestop. Koffie en een amandelbroodje. Het volgende hoogtepunt wordt het Leudal. Een schitterend beekdal bij Haelen. Veel profielverschil en enkele watermolens. Na een stop gaan we verder. We blijven in de bossen van het Leudal.

Vlak voor Horn gaat het even mis. Een oude Maasarm is dichtgegroeid en er is een woonwijk gebouwd op de plaats van de geplande route. Googlemaps brengt ons naar het kasteel Horn. Dan zitten we weer op de route.

De laatste 5km lopen heerlijk. Eerst naar de brug over de Maas en dan zie je Roermond al. Met elke stap wordt Roermond groter. Dan nog 500 meter naar de markt met het stadhuis. Daar eerst een paar foto's en dan wat drinken. Ik ben blij. Het pad is af. Samen even terugkijken op een aantal mooie wandeldagen.

Met de trein weer naar Etten-Leur en daar nasi eten bij Peter en Jolanda.

DSC04558DSC04559DSC04560DSC04565DSC04571DSC04573DSC04575DSC04577DSC04578DSC04579DSC04584DSC04585